Kreativna direktorica Varteksa: "Veseli me kad kod kupaca vidim dozu ponosa na naš rad" Foto: Krešimir Đurić

Kreativna direktorica Varteksa: "Veseli me kad kod kupaca vidim dozu ponosa na naš rad"

| 25.4.2022. u 18:25h | Objavljeno u Društvo

Zagrebačka dizajnerica Martina Vrdoljak Ranilović do dolaska u Varteks bila je poznata kao jedna od dviju kreatorica modnog brenda I-gle. Više od dva desetljeća stvarala je modu koja, jednom rječju, “nije bila za svakoga” tj. odražavala je njihovo viđenje mode kao pomalo umjetničke kategorije u otporu prema potrošačkoj, trendovskoj robi za jednu sezonu. Godine 2019. zaključile su da je toj priči došao kraj i svaka je krenula svojim putem, a Tinu je njezin put odveo u Varaždin. Čini se da je spoj Varteksove kvalitete i njezina dizajnerskog talenta bio pravi pogodak jer varaždinski modni brend polako izlazi iz svoga dugogodišnjeg sna, barem što se dizajna tiče.

Kako gledate na ove tri godine u Varteksu, je li to ono što ste očekivali kad ste dolazili u Varaždin?

Do dolaska u Varteks bila sam jedna od dviju vlasnica malog, nišnog modnog studija i naš je dizajn komunicirao s uskim krugom ljudi. Rad na kolekcijama u industriji znatno je drugačiji, proces je puno kompleksniji. Svaki detalj mora biti definiran prije ulaska u proizvodnju, i jako dobro promišljen, jer kasnije više nema mijenjanja pa je i odgovornost daleko veća. Znala sam da me čeka veliki izazov, nisam ga se plašila, ali nisam očekivala da će nam se baš u procesu mijenjanja brenda i dizajna dogoditi pandemija, koja je iznimno otežala cijelu situaciju.

Praktički se Vaš dolazak poklopio s početkom pandemije.

Kad sam došla u Varteks 2019. godine najprije je trebalo malo ušminkati postojeće kolekcije, pa reorganizirati tim i dovesti nove ljude. Rad na kolekciji počinje godinu dana unaprijed tako da je moja prva prava kolekcija bila ona za proljeće/ ljeto 2020. godine. Kampanju smo snimali nekoliko dana prije početka lockdowna i zatvaranja trgovina, što je potrajalo nekoliko mjeseci tako da je kolekcija stigla u zatvorene trgovine i nakon par mjeseci, naravno, završila na sniženjima. Realno, nismo ni mogli vidjeti kako tržište reagira na „novi“ dizajn.

Dvije godine razmišljali smo pragmatično i radili samo ono što smo bili sigurni da će biti komercijalno. Nismo si dopustili luksuz jakih fashion kolekcija. Zatim je konačno uslijedila kolekcija jesen/zima 2021. koja je bila fenomenalna. Imali smo fantastične kapute ove zime. To je bio prvi malo hrabriji iskorak, i u pogledu kolorita i dizajna, i hvala mojim šefovima koji su to prihvatili. S obzirom na određenu vrstu psihoze, koja i dalje vlada i utječe na ponašanje potrošača, mogu reći da se kolekcija iznimno dobro prodala, najveći se dio prodao i prije nego što smo to očekivali. Nova kolekcija proljeće/ljeto 2022. još je hrabrija, ali opet nas ne prati sreća. Rat u Ukrajini, porast cijena, najave inflacije, sve to stvara osjećaj nesigurnosti i ne utječe dobro niti na modni biznis.

Varteks kao inspiracija 

Nakon rada za I-gle, kako je bilo “prebaciti se” na kreiranje kolekcija za veliku tekstilnu industriju poput Varteksa?

Izazovno je bilo doći u sustav u kojem, odjednom, odluke ne donosim sama. To je za mene bilo zanimljivo razdoblje prilagodbe i sudjelovanja u procesu rada velikih timova, što je na kraju zapravo odlično jer je interakcija s drugim ljudima uvijek najbolji način kako doći do rješenja. Što se tiče samog dizajna, bilo mi je jasno da ne mogu preslikati dizajn koje su radile I-gle. U suradnji s Upravom i vlasnicima rješenje je da se stvara dizajn koji komunicira sa svima. On mora imati određenu vrstu modne igre i suvremenosti u sebi ali ne smije biti ekspresivan niti opterećujuć po ni jednom principu, za onoga tko ga nosi. Kaput koji vidite ovdje mora biti nosiv i meni i vama i gospođi iz bilo kojeg dijela zemlje. Cilj je stvoriti jedan unisoni dizajn koji komunicira sa svima.

Mogu li povijest i tradicija Varteksa biti inspiracija i današnjim dizajnerima?

Da nema te povijesti Varteksa vjerojatno ni ja ne bih danas bila ovdje. Svi smo zapravo odrasli na Varteksovom dizajnu, ta silueta, forma i detalji, to je nešto utkano u mene i cijeli moj dizajnerski tim. Taj stogodišnji “trade mark” tj. pojam kvalitete, solidnosti i stabilnosti je nešto što me u startu privuklo u Varteks. Stvarajući nove kolekcije ne želimo napustiti ni tradiciju niti osnove na kojima Varteks počiva. Pritom ne govorim samo o kvaliteti tkanine i izrade, koja je neosporna, nego i o solidnom dizajnu koji cijelo vrijeme nastojim zadržati ali mu usput dodati suvremeni štih. Tako da on danas komunicira s vremenom u kojem živimo ali ostaje i prepoznatljivost Varteksova klasičnog, no istodobno moćnog proizvoda. Zbog toga izbjegavam podilaženje kratkotrajnim trendovima. Svaki komad pokušavamo izraditi na način da odražava naše vrijeme, ali da istodobno korespondira s nekim prošlim, ali i budućim vremenima. Mislim da je to srž Varteksova dizajna.

Kakve ste reakcije dosad dobili na svoj rad u Varteksu, kako od kolega dizajnera tako i od kupaca?

Veselim se kad vidim kolege koji sa zanimanjem prate razvoj i neku vrstu evolucije dizajna, od trenutka kad su počele promjene pa do današnjeg dana kad smo lansirali novu kolekciju, koja je stvarno napravila veliki odmak. Imam veliku podršku i odlične kritike ljudi koji se ne bave samo modom nego dizajnom generalno. Kupci su oduševljeni, lagano se mijenjaju, ali i prihvaćaju nove smjerove. Također nam je bilo jako važno zadržati postojeće kupce jer je Varteks opstao sve ove godine zahvaljujući njima. I u svakoj se kolekciji može iščitati dizajn koji je bio oduvijek prisutan. Mi ga ne negiramo, samo mu dodajemo neke nove elementi. S druge strane, imamo novi profil kupaca, to su mladi, urbani ljudi kojima Varteks postaje nešto jako poželjno i seksi. Jako me veseli kad vidim da je i kod jednih i kod drugih prisutna neka doza ponosa; kod starijih kupaca iz razloga što su oduvijek prepoznavali kvalitetu Varteksa, a kod mladih iz razloga što se nešto tako događa i u Hrvatskoj.

Ništa bez web shopa

Koliko je web shop bio značajan upravo u privlačenju tih novih generacija kupaca?

U vrijeme lockdowna jedini kanal prodaje bio je upravo web shop. Iako je nastao gotovo ad hoc, odlično se razvija. Postao nam je jedan od najvažnijih komunikacijskih kanala, jer kupci prvo pogledaju modele na web shopu, a zatim odlaze u trgovinu kako bi isprobali i kupili odjeću. Što se tiče novih generacija, koji gotovo isključivo kupuju putem interneta, teško da bi im bez web shopa mogli uopće pristupiti. Iako vjerujem u opstanak klasičnih trgovina, realno, web je budućnost.

Kako funkcionira slanje izvan Hrvatske?

Imamo odlične povratne informacije, i s customer journeyja i customer experiencea. Prema onome što mi kažu poznanici, koji žive u inozemstvu, u roku od nekoliko dana, bilo gdje u Europi, mogu dobiti ono što naruče preko Varteksova web shopa. Što se tiče udjela prodaje putem web shopa u ukupnoj prodaji, rezultati su nam bolji od mnogih jakih brendova high street mode u Europi.

Na koji su način klimatske promjene i ekološka agenda utjecali na modu, pa tako i na Varteksovu proizvodnju?

Poznato je da je tekstilna industrija jedan od najvećih zagađivača, prvenstveno zbog velike količine neprodane odjeće. Varteks svojim dizajnom i kvalitetom prvenstveno izrađuje odjeću koja ne traje jednu sezonu nego je napravljena da traje, to je naš glavni doprinos. Koristimo iznimno kvalitetne tkanine i imamo dobavljače koji brinu o cijelom procesu proizvodnje. Koristimo i kvalitetne reciklirane tkanine, imamo reciklirane vune i organskog pamuka, izbjegavamo što je moguće više sintetičke materijale.

Vlastiti dizajn tkanina

Prate li nove kolekcije određene europske i svjetske modne trendove?

Što se tiče trendova, sve nam se češće događa da se neka boja ili materijal pojavi u Varteksovim dućanima, a tek je sezonu kasnije vidimo i kod nekih jakih svjetskih brendova. Ne želim time reći da smo predvodnici u stvaranju trendova, niti mi je to ambicija. Važnije mi je napraviti kvalitetan dizajn nego biti ispred trendova.

Koliko je izazovno zadržati kvalitetu, i tkanine i izrade, u današnjim tržišnim uvjetima?

Varteksu je kvaliteta apsolutni imperativ i to mu je komparativna prednost na tržištu. Kvalitetom izrade možemo se mjeriti bilo s kim na tržištu, u što sam se imala prilike osvjedočiti više puta. Neki od vrhunskih brendova kupuju tkanine od istih dobavljača kao i mi te sam imala priliku vidjeti odjeću poznatih svjetskih brendova, napravljenu od iste tkanine koju smo i mi koristili. Neke značajne razlike u izradi ili nije bilo ili je bila u našu korist, ali je njihova cijena deseterostruka veća od naše.

Varteks je nekad sam proizvodio tkanine, a u sljedećoj kolekciji najavili ste vlastiti dizajn tkanina?

Varteks je nekad osvajao prve nagrade za svoje tkanine na svjetskim izložbama. Proizvodnja tkanina zamrla je, ne samo u Hrvatskoj, nego gotovo u cijeloj Europi otkad je Daleki Istok preuzeo proizvodnju tekstila i izvore sirovina. Nažalost, time je i kvaliteta tkanina počela rapidno padati. Iznimno se trudimo imati vrhunske tkanine i uglavnom koristimo tkanine talijanskih dobavljača. Počeli smo razvijati i vlastiti dizajn tkanina tako da ćemo za sljedeću kolekciju jesen/zima izraditi printeve prema našem dizajnu.

Ponašam se kao da ćemo uspjeti

Upravo je izašla nova kolekcija, što sve donosi?

Kolekcija proljeće/ljeto 2022. bitno je hrabrija što se tiče kolorita te kombiniranja materijala i boja, poigrava se dosta s inverzijama na način da, primjerice, od jeansa radimo klasična odjela ili balonere, na jednostavne formalne krojeve stavljamo zanimljive printeve, a od indigo kepera radimo jako ženstvene forme. U muškom segmentu imamo zanimljive nove krojeve koji su nešto širi i više sportski. Imamo blagi iskorak prema casualu, ali tamo gdje je boja jaka, forma je suzdržana i obrnuto, gdje je forma eksplicitna, tamo su tkanina i boja suzdržane, tako se igramo kontrastima. U cijelom timu vodili smo se idejom da napravimo kolekciju koja će kupcima omogućiti da izraze vlastitu osobnost. Ovisi o kombinacijama koje odaberete možete biti konvencionalni ili razigrani. Uz najženstveniju haljinu možete obući tenisice i oversize sako i biti jako trendi. Nova kolekcija poziva kupce da kroz našu odjeću izraze vlastitu modnu igru.

Planirate li uskoro i modnu reviju?

Pandemija je posebno pogodila modnu industriju, i to u cijelome svijetu, tako da se gotovo tri godine nisu održavali ni tjedni mode. I kod nas je sve zamrlo što se tiče revija, ali se nadamo da bi se na jesen Varteks mogao predstaviti u sklopu neke velike modne revije.

Kako financijsko stanje kompanije utječe na rad kreativnog tima?

Nije tajna da je Varteks u problemima. Oni su, nažalost, naslijeđeni, a sigurno nam nije pomogla ni pandemija niti ovaj rat. Ono što mi se sviđa jest to da je Varteks jedan izdržljiv organizam, koji je preživio i puno gore stvari, pa uopće ne sumnjam da ćemo uspjeti. Ja se ponašam kao da hoćemo. Kolekcija za jesen/zimu 2022. već je gotova i jako se veselim trenutku kad ćemo je moći pokazati. Ponovno imamo fantastične kapute, s još većim izborom. Imamo i odlične printeve na majicama i zanimljive krojeve, a kolekciju proljeće/ljeto 2023. tek smo počeli raditi i vidjet ćemo kamo će nas odvesti.

“Vjerojatno je lakše raditi u Pradi ili Gucciju, ali tehnologija rada kod nas i njih je ista”

Kako je bilo doći raditi i dio vremena provoditi u našoj, manjoj sredini?

Porijeklom sam iz Splita, živim u Zagrebu, a radim u Varaždinu. Svaki od tih gradova ima svoj temperament. Još mi je uvijek ponekad teško prilagoditi se na određenu suzdržanost i distanciranost u izražavanju emocija u Varaždinu, ali mi, istodobno, baš to i odgovara. Paše mi staloženost, koja je ovdje prisutna, veseli me kad dođem jer mi prija ovaj mirniji ritam u odnosu na Zagreb u kojem je život užasno stresan.

Imate li neko omiljeno mjesto u gradu za kavu?

Volim sjesti na Trg i, recimo, pojesti ručak u Hotelu Park. Cijeli taj dio oko Kazališta mi je prekrasan. Volim tamo otići i sama ili s prijateljima, kad mi dođu. I jako se veselim što je Senka Bulić, koja mi je prijateljica, postala intendantica HNK, tako da ću sada imati i društvo (smijeh). Također, moram istaknuti da je Varteks unatrag ove tri godine doveo pet, šest mladih ljudi koji su se iz Zagreba preselili u Varaždin i rade u mom timu dizajna i razvoja. Što znači da ova sredina privlači i mlade, obrazovane, ambiciozne ljude koji su spremni raditi i možda će kao stručnjaci u budućnosti biti moji naslijednici u Varteksu.

I nije im teško bilo otići iz Zagreba?

Ne, dapače, toliko vole svoju profesiju da to nije bilo upitno. I ja sam sama užasno počašćena što mogu biti na ovoj poziciji. Uostalom, Varteks je jedina preostala velika tekstilna i modna industrija ne samo u Hrvatskoj nego i na području bivše Jugoslavije. Varteks je opstao kao jedini veliki industrijski kompleks koji razvija svoju modu, a ne opstaje na lohn poslovima i usluzi šivanja, što dugoročno nema perspektivu. Stoga sam i ja ovdje jako sretna i razumljivo mi je da ovdje dolaze mladi ljudi. Znanja, koja ovdje mogu steći, istovjetna su znanjima koja mogu steći u bilo kojoj svjetskoj modnoj kompaniji. Vjerojatno je lakše raditi u Pradi ili Gucciju, ali tehnologija rada je ista. Sa znanjima koja ovdje steknu mogu biti konkurentni na tržištu rada svugdje u Europi.