Znanstvenici otkrili bakteriju koja "jede" plastiku? Foto: Ilustracija/Pixabay

Znanstvenici otkrili bakteriju koja "jede" plastiku?

VV/Znanost.geek.hr | 18.3.2016. u 18:21h | Objavljeno u Društvo
Ljekarne VŽŽ

U svijetu se svake godine proizvede 343 milijuna tona plastičnog otpada, a ako nastavimo tim tempom, predviđa se kako će do 2050. godine težina navedenog otpada u oceanima premašiti ukupnu težinu ribe u istima.

Pritom šestinu odbačene plastike čini tzv. PET plastika, iznimno tvrdokoran oblik sintetičkog proizvoda, punog imena polietilentereftalat, piše portal Znanost.geek.hr.

Kako je plastici potrebno jako puno vremena da bi se razgradila, evidentno je da smo se zatrpali gomilama otpada koji će se u prirodi zadržati stotinama godina. Ili možda ne? Naime, znanstvenici s Kyoto Institute of Technology i Keio University otkrili su bakteriju koja je prirodnim putem, bez ikakva utjecaja čovjeka, razvila sposobnost razgradnje PET proizvoda.

Riječ je o bakteriji Ideonella sakaiensis 201-F6, koja je u stanju razgraditi tanki sloj polietilentereftalata u samo šest tjedana, pri temperaturi od 30° C. Koristeći dva enzima, bakterija razbija PET na tereftalnu kiselinu i etilen glikol, dva kemijska spoja manje opasna po okoliš.

Znanstvenici su navedenu bakteriju otkrili analiziravši 250 uzoraka PET ambalaže prikupljenih na različitim lokacijama. Štoviše, smatra se kako je Ideonella sakaiensis 201-F6 svoju neobičnu sposobnost razgradnje plastike razvila tek nedavno, a čemu ide u prilog i činjenica kako su prvi PET proizvodi napravljeni prije 70 godina.

I dok je riječ o uistinu uzbudljivom otkriću, neki znanstvenici zasada su skeptični oko mogućnosti njegove praktične primjene. Kako bilo, otkriće bakterije koja je razvila takav tip sposobnosti, moglo bi biti pokazatelj kako su i neki drugi mikroorganizmi razvili slične sposobnosti, i to ne samo u slučaju plastike, nego i drugih zagađivača. „Ovaj bi proces mogao biti sasvim uobičajena pojava. Sada znamo što trebamo tražiti, pa ćemo možda otkriti još ovakvih mikroba u različitim područjima diljem svijeta“, konstatirao je Tracy Mincer, znanstvenik pri Woods Hole Oceanographic Institution, prenosi Znanost.geek.hr.

Označeno u