Razgovor s Ksenijom Krčar, redateljicom predstave “Potpuna pomrčina”

Igor Čolaković | 18.3.2022. u 17:20h | Objavljeno u Društvo

Potpuna pomrčina, poznato djelo britanskog dramatičara Christophera Hamptona, prvi će puta biti postavljeno i u Hrvatskoj. Ovaj intrigantni komad o divljoj i toksičnoj ljubavi između dvojice slavnih pjesnika - Paula Verlainea i Arthura Rimbauda, u režiji Ksenije Krčar, bit će premijerno izveden na Velikoj sceni varaždinskog kazališta, u subotu, 19. ožujka.

- Još krajem devedesetih, za vrijeme studija u Pragu, gledala sam predstavu koja je napravljena prema tom tekstu Christophera Hamptona. Predstava me je doista oduševila i od tada sam silno željela raditi predstavu prema tom Hamptonovom djelu. Riječ je o tekstu u čijem je primarnom fokusu vrlo turbulentna, nasilna i toksična veza između dvojice velikih pjesnika - Paula Verlainea i Arthura Rimbauda, koji mi je bio jako zanimljiv.

Međuljudski odnosi, veze, pogotovo takve, loše, toksične veze, su mi bile oduvijek zanimljive, jer mislim da one mogu nešto značiti i publici, u smislu da ih prepoznaju u svojim životima i vlastitom okruženju, ali i da odluče promijeniti takve odnose, ili da im naprosto mogu biti korisne u zacjeljivanju nekih trauma.

S druge strane, silno me je privlačila i ta luda atmosfera Pariza s kraja 19. stoljeća. Ovaj je komad Hampton naime, pisao i prema nekim stvarnim događajima, tako da je on i dokumentaristički u smislu vremena i mjesta, a opet duboko ulazi u područje intime dvojice pjesnika. Christopher Hampton je pritom bio inspiriran i njihovom korespondencijom, pa i njihovim pjesmama, kako bi razvio i dočarao kako je izgledao taj njihov odnos unutar četiri zida.

Odnos između Verlainea i Rimbauda je nesumnjivo bio vrlo strasan, ali istovremeno i jako tužan. Naime, glavni naglasak u tom komadu nije na toj, u ono vrijeme zabranjenoj vezi između dvojice muškaraca, već na nemogućnosti da njih dvojica, zbog niza razloga, ostvare dobru ljubavnu vezu. Njihova je veza stoga, toksična i vrlo nasilna. Rimbaud je bio mladi genij, koji je jednostavno bio premlad za takav odnos, dok je Verlain bio prilično nasilan alkoholičar. Istovremeno, Hampton nekoliko puta, pogotovo preko Rimbauda, raspravlja što znači stvarati, ali i zašto stvarati poeziju i općenito umjetnost.

Zgodno je istaknuti da u predstavi ima začuđujuće puno izuzetno duhovitih dijelova, što se možda ne bi očekivalo u komadu koji se bavi ovakvom temom. U predstavu smo ubacili i staru francusku pjesmu koja je bila simbol Pariške komune, kako bismo dočarali tu posebnu atmosferu onodobnog Pariza. Potpuna pomrčina definitivno nije komedija, no, crnohumorni elementi toj ozbiljnoj i prilično teškoj temi daju životnost i približavaju ju publici - rekla je Ksenija Krčar s kojom smo razgovarali o ovoj intrigantnoj predstavi.

Tko će nastupiti u predstavi “Potpuna pomrčina”?

Izuzetno sam zadovoljna s podjelom, doista mislim da imam podjelu iz snova. To je podjela upravo onakva kakvu sam i htjela. Dvojica glavnih glumaca, Marinko Prga u ulozi Paula Verlainea i Nikša Eldan, koji igra Arthura Rimbauda, su doista maestralni. “Potpuna pomrčina” je pravi glumački komad, u kojem nema skrivanja ni maski, on od glumca zahtijeva punu emociju iz njegove duboke nutrine, kako bi se dočarao taj intenzitet i složenost odnosa dvojice pjesnika.

U predstavi igra i Katarina Arbanas, koja glumi Mathildeu, Verlaineovu suprugu, te Isabelle, Rimbaudovu najmlađu sestru, a više uloga u predstavi tumače i Ljiljana Bogojević, koja igra Madame Mauté de Fleurville i Pjesnikinju, te Zdenko Brlek, koji će nastupiti i kao Monsieur Mauté de Fleurville te kao pjesnik Jean Aicard, dok Filip Eldan igra pjesnika Étiennea Carjata i Suca. Namjerno sam odlučila da glumci u predstavi igraju više likova, kako bih dočarala tu situaciju da se oko glavnih protagonista zapravo vrti svijet koji je više-manje uvijek isti.

Na originalni i zanimljiv način uspjeli ste savršeno dočarati upravo tu boemsku astmosferu Pariza?

Kako na sceni imamo najviše šest glumaca, da bi dočarali atmosferu pariških kavana zamislila sam da u pozadini projiciramo video koji bi dao širu pozadinu tog zapravo komornog prostora. O toj ideji sam razgovarala s Damirom Chytilom, koji je snimio sjajan video materijal koji se izvrsno uklopio u predstavu i savršeno doprinosi stvaranju željene atmosfere. Ti njegovi krasni videi ne samo da nadopunjuje scenografiju, već glumcima i predstavi daje dodatnu živost. Predstavu sam radila sa svojim već uhodanim timom, tako da je scenografiju za predstavu radio Leo Vukelić, kostime je radila Žarka Krpan, a glazbu Vid Novak Kralj - istaknula je u najavi svoje nove predstave redateljica Ksenija Krčar.