Jordi Savall kreirao doživljaj vrhunske povijesne osviještenosti

Leon Žganec-Brajša | 25.9.2016. u 09:59h | Objavljeno u Društvo

Jordi Savall, jedan od najvećih autoriteta za ranu, a posebice renesansnu i baroknu glazbu trenutačno u svijetu, katalonski glazbenik, koji, osim teorijskog i muzikološkog rada na otkrivanju i predstavljanju nepoznatih djela rane glazbe, djeluje i kao vrstan interpret na violi da gambi, održao je recital, naslovljen Les Voix Humaines u sklopu 46. Varaždinskih baroknih večeri jučer u crkvi Rođenja Gospodinova sestara Uršulinki.

Atmosfera potpune sabranosti i komornog muzciranja u punom, izvornom smislu te sintagme, objedinjeni su u Savallovom programu, sačinjenom od kratkih skladbi za violu da gambu različitih majstora, od baroknog genija J. S Bacha, do danas gotovo nepoznatih, a u svoje vrijeme iznimno cijenjenih virtuoza, izvođača-improvizatora i skladatelja, poput Tobiasa Huma ili Carla Friedricha Abela.

Upravo se tim gambistima, majstorima svojeg vremena i instrumenta, koji je doživio zenit popularnosti i potpuni zaborav, da bi se danas vraćao u povijesno osvještene koncertantne prakse, Savall posvećuje i pronalazi njihove skladbe te ih rekonstruira u izvedbama, a tako je bilo i na ovom, varaždinskom koncertu. Uz skladbe majstora-gambista, na kraju programa Savall je izveo i niz iz zbirke The Manchester Gamba, nastale u drugoj polovici 17. stoljeća, a koja sadrži mnoštvo skladbi nadahnutih narodnim motivima Engleske.

Zaustavljajući muziciranje na trenutke, kako bi publici približio tehniku izvođenja kroz kratke osvrte na različite aspekte interpretacije, Savall je koncert učinio doživljajem koji okuplja interpretaciju i tumačenje. Tako, u najboljoj maniri gamista iz razdoblja renesanse, baroka i početaka klasike, kada je ovaj instrument doživljavao svoje vrhunce popularnosti, ovaj je glazbenik u Varaždinu kreirao doživljaj vrhunske povijesne osviještenosti, ali i sasvim osobne izvođače virtuoznosti.