Optužnice, procesi i presude (ne)smetaju (6): Marković: Nije moralno i politički je neodgovorno kad se kandidiraju osumnjičeni

| 26.12.2021. u 20:59h | Objavljeno u Aktualno

Nažalost, često se događa da su građani zavedeni slatkorječivim i populističkim obećanjima iza kojih stoji korupcija interesnih skupina povezanih s politikom. Zato ne treba čekati i uopće davati mogućnost osumnjičenima, a kamo li optuženim političarima da se kandidiraju

Naši osumnjičeni političari vrlo vješto koriste presumpciju nevinosti kao izgovor zašto oni zapravo ne bi trebali napustiti funkciju ili zašto se trebaju ponovno kandirati, iako se sumnjiče da su upravo s te pozicije počinili određeno kazneno djelo pa se postavlja pitanje je li sve što je legalno istovremeno i moralno, iako svi znamo da nije i zato bi njihovo povlačenje iz političkog života do okončanja sudskog procesa i pravomoćne presude bio moralan čin, znak poštovanja prema građanima koji su ih izabrali, naglašava Miroslav Marković, predsjednik varaždinskog SDP-a i zamjenik varaždinskoga gradonačelnika, koji je na toj dužnosti od ovogodišnjih lokalnih izbora jer je skupa s Nevenom Bosiljem, kandidatom SDP-a  za gradonačelnika, uspio dobiti više glasova od Ivana Čehoka i Zlatana Avara, njegovog kandidata za zamjenika varaždinskoga gradonačelnika.

Ni moralno ni politički odgovorno

Povlačenje optuženih iz političkog života do okončanja sudskog procesa i pravomoćne presude bio bi, kako drži, i čin političke odgovornosti koja je - kao i u nama najpoznatijem slučaju bivšeg gradonačelnika - još, čini se, teško ostvariva, daleka i nepoznata kategorija.

- Da, optuženi nisu krivi dok im se krivnja ne dokaže. No, nije moralno i politički je neodgovorno kandidirati se ako postoji i najmanja sumnja u počinjenje nekog kaznenog djela, naročito s položaja na koji se pretendira sve dok sudski proces(i) nije (nisu) završeni. Jer, ono što je legalno, ne znači da je istovremeno i moralno, naročito kada je riječ o politici. Nešto što je legalno, često nije ni moralno ni politički odgovorno, smatra.

Standardi kod političara koji rade javni posao i upravljaju javnim novcem, kako naglašava,  trebaju biti puno stroži u odnosu na druge, a u stvarnosti je upravo suprotno.

-Svjedoci smo poplavi medijski atraktivnih uhićenja, istraga i sudskih procesa, u kojima su političari u glavnim ulogama nakon kojih slijede „beskonačna“ suđenja zbog kojih do nepravomoćne, a onda i pravomoćne presude može proći i više od deset godina što je zbog mogućnosti povratka na „mjesto zločina“ i ponavljanje kaznenog djela, apsolutno neprihvatljivo, ali kod nas sasvim normalna stvar. S druge strane, rijetki primjeri onih koji su zbog pokrenute istrage prognani iz politike, a koje je sud pravomoćno oslobodio, poput Heraka, Rončevića ili Polančeca, zapravo daju „vjetar u leđa“ i postaju opravdanje osumnjičenim političarima za daljnje sudjelovanje u političkom i javnom životu, ukazuje

Nepovjerenje u sustav

Korupcija je, kako naglašava, rak rana našeg društva.

-Već i vrapci na grani znaju da Hrvatska ima ozbiljan problem s korupcijom kao sustavno neriješenim problemom.  Živimo u društvu koje počiva na potrošnji, a materijalizam i stjecanje bogatstava osnovni su uzrok korupcije na svim razinama, a ako tome pridodate nisku razinu etičnosti i morala, imate situaciju u kojoj se nalazimo. Ono što posebno zabrinjava jest činjenica da je upravo korupcija glavni uzrok iseljavanja građana iz Hrvatske, što posljedično predstavlja najveću ugrozu gospodarskog i društvenog napretka te je uzrok nepovoljne socijalne situacije u cijelosti. Usuđujem se korupciju usporediti s virusom – to je složena društvena pojava koju je teško iskorijeniti jer se brzo adaptira na promjene i mutira. Tu je i pitanje našeg mentaliteta – većina građana, nažalost, smatra kako je nemoguće ostvariti poslovne ili osobne rezultate bez korištenja nekog pa i najmanjeg oblika korupcije, kako je normalno „zahvaliti se“ nekim darom za određenu obavljenu radnju, iako svatko zaposlen u javnom sektoru za svoj posao prima vrlo solidnu plaću i da nema potrebe za dodatnim „zahvalama“, drži Marković.

Ukazuje i na nisku razina antikorupcijskog aktivizma kao problem.

-To ne čudi jer vidimo kako su tzv. „zviždači“ ne samo marginalizirani, nego im se često prijeti i daju otkazi, kao npr. najnoviji slučaj iz Kutine gdje je „zviždačica“, umjesto priznanja, dobila otkaz, a korumpirani gradonačelnik priveden tek na veliki pritisak medija i javnosti. Na taj način sustav svima se poručuje da „ne talasaju“ kako bi oni na vlasti nesmetano nastavili svoje umrežene poslove. S druge strane, razvidna je potkapacitiranost neovisnih preventivnih i represivnih tijela, ali i nedostatno stimuliranje za borbu protiv korupcije na lokalnoj i državnoj razini. Činjenica je i visoka razina nepovjerenja u pravosuđe, kao rezultat dugotrajnih postupaka koji kompromitiraju sve ono i dobro učinjeno u borbi protiv pošasti korupcije, naglašava.

Oprečna uloga medija

Dok pravosuđe na daje željene rezultate, barem ne u primjerenom roku, Marković vidi veliku i značajnu ulogu medija, što drži da su i građani svjesni.

-Žalosno je što su pojedini mediji i istraživački novinari kao npr. Drago Hedl i još neki zapravo postali „slamka spasa“ za otkrivanje nepravilnosti i korupcije općenito jer se stječe dojam kako je samo putem medija moguće utjecati na povećanje i poboljšavanje učinkovitosti ne samo u otkrivanju, već i rješavanju nepravilnosti. Mislim kako je i naša pobjeda na posljednjim lokalnim izborima, uz ponuđeni program djelomično i rezultat činjenice da se ove godine više govorilo i pisalo o korupciji, nepravilnostima u radu bivše vlasti. Građane ne možete stalno varati i sigurno im je u sustavu osobnih vrijednosti kategorija moralno, ispred kategorije legalno, naročito kada je riječ o korupciji. Međutim, mala je izlaznost građana glavni uzrok „opstanka“ na vlasti korumpiranih političara koji stvaraju interesnu mrežu pojedinaca i grupa koje uvijek izlaze na izbore kako bi ostali u mogućnosti ostvarivati svoje osobne interese koji se kreću od sitnih beneficija i usluga do velikih prijevara i izvlačenja javnog novca, smatra Marković, koji upozorava da ima i „medija koji svojim lažima i „pamfletima“ rade u korist interesnih skupina povezanih s politikom, a k tome se besplatno dijele građanima jer se financiraju kapitalom povezanog s tim interesnim skupinama, što je jedan veliki problem kojeg sustav ne želi riješiti“.   

Politička volja ključna

Kao ključnu pretpostavku za suzbijanje korupcije navodi političku volju izvršne vlasti na svim razinama, a naročito na lokalnoj, budući da prema istraživanju čak 93% građana smatra kako je korupcija najizraženija na lokalnoj razini.

- Ključna je politička volja, učinkovitost u razotkrivanju, procesuiranju i sankcioniranju koruptivnih djela i svakako daljnja edukacija, poticanje i promocija antikorupcijskog djelovanja kao primarne osobne i društvene kategorije. A ključ zaustavljanja koruptivnih radnji lokalna vlast ima u upravljanju. Mi smo u svega šest mjeseci na čelu Grada Varaždina uspjeli postaviti temelje antikorupcijske infrastrukture – dobrog upravljanja Gradom koje mora biti participativno, odgovorno i prije svega transparentno. Zato smo uveli aplikaciju Transparentni Varaždin u kojem svaki građanin vidi na što ide svaka kuna koju troše Grad i svi njegovi proračunski korisnici. Sve mora biti podložno kontroli javnosti. U sljedećih šest mjeseci nastavit ćemo s aktivnim osuvremenjivanjem gradske uprave i učiniti sve kako bi promovirali vladavinu prava i prije svega pravičnosti jer to smatramo jedinim načinom vraćanja povjerenja građana u politiku, političare i sustav općenito, najavljuje Marković koji drži da je politička kultura, etika i moral velike većine naših političara na vrlo niskoj razini, ali da se politika i bavljenje politikom može i mora biti drugačije, što je aktualna Uprava u Gradu Varaždinu već u svega šest mjeseci i pokazala.

Zakone mijenjati

Kao jedan od glavnih načina rješavanja korupcije u Hrvatskoj vidi u dosljedna primjeni postupaka kojima bi se utvrdio način stjecanja imovine od 1990. do danas i da ti postupci ne bi imali zastaru, a sva imovina za koju se ne bi moglo utvrditi porijeklo morala bi biti oduzeta.

-Zakone valja mijenjati. Niti jedan zakon, niti podzakonski akt, nije Sveto pismo i uklesan u kamen. Sve što ne valja ili ne daje očekivane rezultate treba mijenjati. Kao što sam rekao, građane ne možete varati do vijeka. Nažalost, često se događa da su građani zavedeni slatkorječivim i populističkim obećanjima iza kojih stoji korupcija interesnih skupina povezanih s politikom. Zato ne treba čekati i uopće davati mogućnost osumnjičenima, a kamo li optuženim političarima da se kandidiraju (a kamoli ponovo kandidiraju kao naš bivši gradonačelnik) za bilo kakvu funkciju u izvršnoj vlasti do završetka suđenja. Naravno, tu je ključna vjera u sustav koji neće namještati montirati optužnice i procese kao način eliminacije nekog poštenog. A trenutno u Hrvatskoj gotovo nitko ne vjeruje u sustav, što se zorno može vidjeti na slučaju bivše ministrice Žalac. Srećom, Hrvatskoj se dogodio Olaf i Ured europske tužiteljice što je konačno naznaka malo svjetla na kraju crnog tunela korupcije u Hrvatskoj, veli Marković, naglašavajući da se SDP, za razliku od drugih, jasno odredio prema osumnjičenima i optuženima.   

aem_logo.jpg

Serijal tekstova “Optužnice, procesi i presude (ne)smetaju" napisan je uz potporu Agencije za elektroničke medije temeljem Javnog poziva za ugovaranje novinarskih radova u elektroničkim publikacijama