NAŠI POSLI Šilec na sudu traži naknadu štete zbog članka u kojem se spominju lopovi i Trio fantastikus

| 10.10.2021. u 09:02h | Objavljeno u Aktualno

Nakon pripremnog ročišta na kojem je su obje strane ostale kod tužbe i postavljenog tužbenog zahtjeva, odnosno odgovora na tužbu i svih navoda i dokaznih prijedloga, krenula je glavna rasprava na varaždinskom Općinskom sudu u postupku gdje Damir Šilec, član skupne Varaždina bez smeća i političke platforme Budimo grad, zahtijeva od “7plus Regionalnog tjednika”, odnosno vd urednika Josipa Novaka - naknadu štete.

Tko (ne)kontrolira Regionalni?

Na prvo ročište, koje je počelo saslušavanjem bivšeg glavnog urednika “7plus Regionalnog tjednika” Gorana Mališa, Šilec nije došao jer ga je baš tog jutra “nešto presjeklo”, kako je objasnila njegova punomoćnica, odvjetnica u Odvjetničkom društvu Petrić i dr. Stoga je sud naložio da se u roku tri dana dostavi dokaz da je tužitelj opravdano bio spriječen pristupiti ročištu. A tu su Mališ i Novak saslušani kako bi se ponajprije izjasnili o navodu tužitelja ne o šteti, već o tome da 7plus Regionalni tjednik “kontrolira osoba nepravomoćno osuđena za kazneno djelo na štetu Grada Varaždina”, odnosno o tuženikovom protustavu da “novinari i urednici 7 plus Regionalnog tjednika rade i da su radili profesionalno i neovisno te da nisu bili pod nikakvim utjecajem trećih osoba”.

- U tjedniku postoji uređivačka politika, koju provodi glavni urednik, a određuje ju vlasnik tjednika, rekao je Mališ, koji je bio glavni urednik 7plus Regionalnom tjedniku do kraj prošle godine.

Na upit suda tko je vlasnik nakladnika, poduzeća Regionalni tjednik, odgovorio je da to piše u sudskom registru, dok on zna upravu, odnosno da ju predstavlja Sandra Vlahek. Na to se nadovezala punomoćnica tužitelja, koja je Mališa pitala znam li tko je stvarni vlasnik poduzeća Regionalni tjednik. I na to je Mališ odgovorio da piše u sudskom registru. Stoga ga je izravno pitala ima li Davor Patafta kakav utjecaj na uređivačku politiku Regionalnog tjednika.

- Znam tko je Davor Patafta i poznajem ga, ali glede uređivačke politike nismo kontaktirali. Uređivačka politika stvar je uredništva. Meni je Sandra Vlahek rekla glavne stvari, dodao je Mališ, napominjući da je pratio rad Gradskog vijeća i da se čuo i nalazio s gradskim vijećnikom, ali ne vezao za djelatnost glavnog urednika.

Što je sporno

Nakon propitivanja uređivačke politike 7plus Regionalnog tjednika i pokušaja pronalaženja odgovora na pitanje tko na nju (ne)utječe, rasprava se usredotočila na meritum: spornog članka iz ožujka 2020. “Skandal u Udruzi “Varaždin bez smeća”: nezakonite aktivnosti nisu im strane!”. Zbog njega, naime, Šilec traži naknadu štete jer, osim što se navodi da je jedan od članova Udruge Varaždin bez smeća “uhvaćen u krađi u jednom trgovačkom centru”, stoji da su Marijan Dominko, Damir Šilec i Hrvoje Petrić alanfordovski “Trio fantastikus”, koji su si “umisli da može docirati Regionalnom tjedniku, uvjerljivo najtiražnijem lokalnom tjedniku u Hrvatskoj. To im nije prošlo i neće im proći.” No, najspornija je tvrdnja da “psiholozi tvrde da ako se družite sa četiri lopova, i sami ćete postati lopov jer je veća šansa da će oni utjecati na vas nego vi na njih”.

Na pitanje zašto nije naveden autor članka, Mališ je odgovorio da je to stvar uređivačke politike, a na pitanje na temelju čega je napisan rekao je na temelju onoga što se moglo pročitati na Facebooku te onog rečeno na Korzu.

- Nije bilo potrebe kontaktirati ih jer smo imali sve informacije, rekao je Mališ odgovarajući na pitanje jesu li kontaktirane osobe koje se spominju u članku.

Upitan tko je istražio istinitost tvrdnje da “psiholozi tvrde da ako se družiš sa četiri lopova onda i sam postaješ lopov”, odnosno zna li imena psihologa koji su citirani, Mališ je rekao da ne zna ništa od toga.

- Imali smo navode s Facebooka i izjave na trgu s kojeg su i fotografije. Nije trebalo dodatnih provjera. To je klasično novinarsko praćenje, rekao je Mališ odgovarajući na pitanje tko istražuje je li informacija istinit.

Bivši urednik potvrdio je da je primio zahtjev za objavu ispravka kojeg nije objavio jer je sadržavao “neprimjerene izjave prema određenim ljudima, a po obujmu je bio veći od objavljene informacije”.

- Ne sjećam se koje su to bile uvredljive i neprimjerene izjave u zahtjevu za objavu ispravka i nisam odgovorio na zahtjev za ispravak, rekao je Mališ na kraju svjedočenja.

Zahtjev za ispravak

Punomoćnica tužitelja prigovorila je istinitosti iskaza svjedoka, osobito da mu kao glavnom uredniku ne bi bilo poznato tko je stvarni vlasnik poduzeća Regionalni tjednik, posebno s obzirom na to da je sam na početku svog iskaza rekao da na uređivačku politiku utječe vlasnik.

-Također netočno je da bi zahtjev za objavu ispravka bio neprimjeren i predugačak u odnosu na objavljenu informaciju, kao i da se radilo o klasičnom novinarskom praćenju, budući da je iz odluke Novinarskog vijeća časti razvidno da su predmetnim tekstom povrijeđena univerzalna novinarska etička načela, ustvrdila je odvjetnica iz OD Petrić i drugi.

Nakon toga saslušan je Josip Novak. Na upit suda iz kojeg razloga nije objavljen ispravak tužitelja, rekao je da je objava ispravka stvar glavnog urednika, a tada je glavni urednik bio Mališ, koji je donio odluku o tome, dok je on tada bio zamjenik glavnog urednika.

Na pitanje punomoćnice tuženika kontrolira li rad Regionalnog tjednika osoba nepravomoćno osuđena na kazneno djelo na štetu Grada Varaždina, Novak je rekao da ne može to raditi niti radi.

-Regionalni tjednik je neovisan, koliko može to biti. Generalno, pritiska na rad novinara ima, ali se trudimo biti neovisni, rekao je Novak, napominjući da na njegov rad nitko ne utječe, odnosno da je neovisan i da može neovisno raditi, kako sada, tako i u vrijeme objave članka.

Tko je autor?

Na pitanje punomoćnice tužitelja tko određuje uređivačku politiku, odgovorio je da uprava, a stvar uprave je pisati pod svaku cijenu istinu.

-Koriste se stručni članci, a naši novinari najčešće pristupaju portalu Hrčak na kojem se nalaze znanstveni članci, pojasnio je Novak.

Zatim je upitan je li sudjelovao u pisanju spornog članka.

- Pročitao sam ga i svi su pisali o toj temi. To je bila top tema u gradu, odgovorio je Novak, koji je na pitanje je li primjeren podnaslov “umišljeni diletanti” odgovorio da je to “stvar stilizacije teksta”.

Na upit suda ima li saznanja zašto je tadašnji glavni urednik donio odluku da neće objaviti ispravak, odgovorio da pretpostavlja kako je razloga to što je i sam naveo, odnosno da je “zahtjev bio predugačak i da su se imputiralo kako Regionalnom tjedniku naputke daju osobe nepravomoćno osuđene za kaznena djela”.

Potvrdio je da poznaje Davora Pataftu jer je javna osoba i bio je potpredsjednik Gradskog vijeća četiri godine.

-On ni na bilo koji načine ne utječe na uređivačku politiku Regionalnog tjednika. Koliko je meni poznato, Patafta nije niti na bilo koji način povezan s Regionalnim tjednikom. Nama je uprava Sandra Vlahek, naglasio je Novak, dodajući da bilo tko može platiti objavu informacije, odnosno zakupiti oglasni prostor po cjeniku.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.