Izvođači obećali do sredine prosinca sanirati ceste u Iliji i Beretincu, a Varkom će sanirati u Seketinu

MGA/VV | 17.11.2019. u 15:41h | Objavljeno u Aktualno

Nakon okupljanja mještana Maruševca kod rotora na Gredi u Općini Maruševec planiran je sastanak s predstavnicima Općine i direktorom Varkoma Željkom Bunićem.

Direktor Varkoma poslao nam je sljedeći odgovor vezano za radove u sklopu Aglomeracije na području Sv. Ilije, Maruševca i Donjeg Ladanja:

- U potpunosti razumijem opravdano nezadovoljstvo građana Maruševca kao i stanovnika Općine Sveti Ilija te Donjeg Ladanja na kojima su prometnice raskopane duže nego što je to bilo očekivano i planirano izvođenjem kanalizacijskih radova. Sličnu situaciju imamo i u Klenovniku te u Radešiću gdje radove obavlja MEĐIMURSKA HIDROGRADNJA d.o.o. Na taj način sav trud zaposlenika i Uprave VARKOM-a na osiguranju novca ali prije svega u zaokruživanju kompleksnog procesa javne nabave za dobivanje 855 milijuna HRK iz fondova EU i centralne države je na neki način zasjenjen. I naravno da je ljudima teško objasniti da je upravo VARKOM perjanica vodnog gospodarstva u Republici Hrvatskoj glede uspješnosti provedbe javne nabave s obzirom da je jedini zaokružio proces javne nabave na čak dvije Aglomeracije – Varaždin i Varaždinske Toplice u ukupnom iznosu od 920 milijuna HRK, a kojim iznosima se najčešće hvale politika, a u suštini je gotovo isključivo plod uspješnosti VARKOM-a.

I upravo kada smo očekivali da smo završetkom procesa javne nabave došli u mirne vode provođenja projekta događaju nam se problemi da odabrani izvođači iz različitih razloga ne odrađuju posao za koji su se natjecali te dali ponude koje sadrže financijski iznos i strogo definirane krajnje rokove. Iako to široj javnosti ne treba biti poznato, ulaskom u procese javne nabave VARKOM d.d. je još 2016. godine bio obvezan preuzeti posebnu, i tada za VARKOM novu metodologiju ugovaranja radova po uzancama tzv. Crvenog FIDIC-a kojim Investitor s jedne strane, te Izvođač radova s druge strane ugovaraju prava i obveze. Prava Investitora (u ovom slučaju VARKOM) su odredbama potpisanih Ugovora određena i definirana za vrijeme trajanja izvođenja radova u kojem roku Investitor ni na koji način, osim beskonačnim upozoravanjem Izvođača nema mogućnost značajno utjecati niti na intenzitet, dinamiku, poštivanje operativnih terminskih
planova, kao ni na način rada Izvođača (FIDIC Ugovori - Poglavlje 8 – Početak, kašnjenje, prekid). Jedina naša mogućnost bi bila da riskiramo te da idemo na jednostrani raskid Ugovora što bi za sobom imalo za posljedicu štete od više desetaka milijuna kuna s jedne strane, te s druge strane sudbinu kompletnog projekta Aglomeracije u iznosu od 855 milijuna HRK!

Svjesni toga Izvođači maksimalno koriste svoja prava, često puta ne mareći za potrebe stanovnika niti na neprestana upozoranje Investitora (VARKOM d.d.) pri čemu treba naglasiti da upravljanje Projektom, opet prema pravila korištenja fondova EU, ne provodi VARKOM d.d. već je za to zadužena vanjska tvrtka koja se morala odabrati prema pravilima javne nabave. Bez obzira na to, VARKOM d.d. kao Investitor organizira tjedne koordinacije na kojima se detaljno razmara stanje na gradilištima, donose zaključci i preporuke no koje izvođači često puta ne uvažavaju ili se na njih oglušuju.

Pri tome moram naglasiti da niti BRODSKA POSAVINA d.d. (trasa A4 – Sveti Ilija, Beretinec) niti VODOGRADNJA d.d. (trasa A3 – Vidovec, Maruševec) nemaju vlastitu operativu za izvođenje asfalterskih radova već za tu svrhu koriste kooperante koji su se upravo sada, kada je bilo najpotrebnije, pokazali nepouzdanim, pri čemu je njihova najčešća rečenica bila da će nešto napraviti „sutra“ a to obećanje je gotovo u pravilu tek puka fraza. Vremenske prilike u listopadu i studenom Izvođačima možda daju pravo na alibi, no prema svih terminskim planovima asfaltiranje na problematičnim dionicama je trebalo do sredine mjeseca studenog biti završeno!

Sve u svemu, VARKOM-u investitoru, ovakvim načinom su gotovo u potpunosti vezane ruke glede neispunjavanja operativnih i planiranih aktivnosti tijekom projekta sve do ugovorenog dana završetka Projekta nakon kojeg Investitor, u slučaju da Projekt ne bude završen može i mora tražiti naplatu činidbenog jamstva i
raskinuti Ugovor. Isto tako moram nažalost konstatirati da, VARKOM d.d. kao investitor ima, gotovo u potpunosti, vezane ruke glede načina izvođenja radova na problematičnim prometnicama te je i nama, kao vjerujem i građanima koji žive na prometnicama gdje se provodi uvođenje kanalizacije, potpuno neshvatljivo zašto izvođači prvo kopaju pa nakon toga čekaju mjesecima da postave kanalizacijske priključke i onda nakon toga odugovlače sa konačnom sanacijom i asfaltiranjem prometnica.

Za razliku od privatnog sektora, svaki javni posao podliježe postupcima javne nabave u kojima se u složenim postupcima provodi odabir izvođača kao i nadzora te upravljanja projektom. U takvim okolnostima je nedvojbeno kompliciranije uspješno provoditi projekte već iz činjenice da niti odabrani izvođač a niti nadzor i
upravljanje nisu u upravljačkoj ingerenciji investitora već ih VARKOM bio primoran uzeti, često puta po sistemu „mačka u vreći“. Mogu dati usporedbu, to je npr. kao da Predsjednik Vlade bira svoje ministre po javnom natječaju ili da primjerice bilo koji direktor velikog i uspješnog privatnog poduzeća svoje ključne ljude bira po načelu javnog nadmetanja na koji postupak su moguće žalbe tijekom natječaja ili nakon odabira! Bez obzira na sve navedeno, sve prometnice koje su sada u lošem stanju će prije ili kasnije biti završene.

Kontakti Uprave VARKOM-a i izvođača su svakodnevni, isto kao i sastanci nižih razina upravljanja. Prema obećanjima direktora VODOGRADNJA d.d. intenzivno se radi na tome da se ceste na području Maruševca završe do sredine prosinca, a isto je od direktora BRODSKA POSAVINA d.d. obećano za prometnice na području Svetog Ilije i Beretinca. No isto tako, bez obzira na ta uvjeravanja VARKOM d.d. će svojim snagama asfaltirati ulicu Vida Sokola u Seketinu. I to je nažalost jedino što mogu obećati, jer nemoguće je obećavati nešto nad čime se nema kontrola i što provode ljudi nad kojima Uprava VARKOM d.d. nema ingerencije. U slučaju da Izvođači ne ispune dogovoreno, kada za to dođe vrijeme VARKOM d.d. će znati postupati, a prometnice će biti sanirane - stoji u odgovoru direktora Varkoma.