Zember: Upravljačka funkcija u zdravstvu je u nas neminovno isprepletena s politikom

vv | 28.4.2019. u 22:07h | Objavljeno u Aktualno

Na funkciju vršiteljice dužnosti ravnateljice, a potom i kao ravnateljica Opće bolnice Varaždin, stupila sam kao liječnica koja ne pripada niti jednoj od političkih stranaka. Međutim, upravljačka funkcija u zdravstvu je u Hrvatskoj neminovno isprepletena s politikom. S jedne strane, postoji načelni interes stranačke politike za zdravlje i zdravstvenu zaštitu lokalnog stanovništva, a s druge strane postoji financijski interes za medicinu, koja je aktualno u fokusu građevinskog i industrijskog interesa obzirom na projekte temeljene na povlačenju novaca iz EU fondova, navodi Sanja Zember, koja se osvrće na što izravna, što neizravna prozivanja kako od strane ravnatelja OB Varaždin, tako i župana Varaždinske županije.

U ovom sučeljavanju medicinske i političke „moći“, kako naglašava, nužno je uvažiti činjenicu da u javnom sustavu u Hrvatskoj nije jasno definirana odgovornost te nije transparentno tko zapravo drži koju poziciju, a tko je „zamagljuje“.

-Stoga je često nečiji potpis na dokumentu samo paravan za političke i interesne skupine, koje su jake i dobro organizirane te uvijek nastoje primarno zadovoljiti svoje ciljeve. Ukoliko kao pojedinac preferirate i zastupate interes struke i interes građana i pacijenata, odnosno interes općeg društvenog dobra, a niste ponizni političkim moćnicima, male su vam šanse za uspjeh na upravljačkoj funkciji, upozorava.

Osobno je tako, kako napominje, svjedočila kako bolnica u jednom predizbornom trenutku može postati politički poligon na kojem je osobni interes i interes političke stranke važniji od interesa pacijenata i zdravstvenih djelatnika, dok se sada ponovno, u ovo predizborno vrijeme, ponavlja ista retorika, ali s drugim „glumcima u glavnoj ulozi“.

-Prihvatila sam funkciju ravnateljice svjesna svih problema s kojima smo se mi, zdravstveni djelatnici i djelatnici u zdravstvu, susretali u svakodnevnom radu. Tijekom mog jedanaestogodišnjeg obnašanja funkcije predsjednice Povjerenstva za sprječavanje i suzbijanje bolničkih infekcija OB Varaždin upoznala sam svaki „kutak bolnice“ i uvidjela arhitektonske i infrastrukturne probleme koji su se odražavali na funkcionalnost sustava i manjkavost u pružanju kvalitete zdravstvene zaštite. U stručnim izvidima na svim odjelima bolnice kao i u komuniciranju s djelatnicima upoznala sam se s velikim brojem problema poput loših arhitektonskih rješenja, dislociranosti hitnih prijemnih ambulanti u paviljonskom tipu bolnice, nedostatku objedinjenog hitnog bolničkog prijema, dotrajalosti medicinske opreme, kadrovskom deficitu s posljedičnim sindromom profesionalnog sagorijevanja zdravstvenih djelatnika, nedostatku posteljnog rublja kao i ukinutim obrocima za dežurno osoblje od prethodne uprave, a sve iz razloga „sanacijske“ štednje, napominje.

Zember daje svoje viđenje zašto liječnici odlaze iz OB Varaždin, posebice Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o specijalističkom usavršavanju doktora medicine, zahvaljujući kojem su liječnici mogli otići iz bolnica s malim obeštećenjem.

-Kronološkim redom navest ću sve činjenice koje su prethodile potpisivanju „Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o specijalističkom usavršavanju doktora medicine“ kao tada važećeg podzakonskog akta, a koji se navodi kao glavni razlog kadrovskog deficita liječnika u OB Varaždin te se navode milijunski iznosi nastale „štete“. Tri dana prije mog imenovanja na funkciju ravnateljice OB Varaždin, 16.07.2016. stupio je na snagu „Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o specijalističkom usavršavanju doktora medicine“ te je u roku od 30 dana bilo potrebno ponuditi sklapanje izmijenjenog ugovora specijalizantima i specijalistima koji su za to podnijeli zahtjev. Bilo je to vrijeme prijepornih mišljenja oko Pravilnika između Hrvatske liječničke komore, Udruge poslodavaca u zdravstvu kao i Udruge pravnika u zdravstvu te sam zatražila sastanak u Ministarstvu zdravlja koji je realiziran 04.8.2016. Od strane tada aktualnog zamjenika ministra zdravlja i pravnice dobiven je, nakon argumentirane rasprave, odgovor da se treba postupati sukladno odredbama Pravilnika. Dana 18.08.2016. održana je 7. sjednica Upravnog vijeća Opće bolnice Varaždin na kojoj su članovi tadašnjeg Upravnog vijeća bolnice donijeli zaključak da se zatražiti mišljenje Stručnog vijeća o primjeni Pravilnika. Na 19. sjednici Stručnog vijeća, održanoj 25.08.2016. donijeto je jednoglasno mišljenje o postupanju sukladno odredbama Pravilnika. Dakle, svi pročelnici Službi i voditelji Odjela OB Varaždin, uključujući i sadašnjeg ravnatelja bolnice, dali su svoju usmenu i pismenu suglasnost da se prihvati Pravilnik temeljem kojeg bi aneksom ugora troškovi specijalizacije iznosili cca 50.000kn. Narednog dana 26.08.2016. tri Odvjetnička društva upućuju dopis u kojem daju rok od 3 dana da se ispuni obveza propisana Pravilnikom za specijalizante, a u protivnom se podiže 60-tak pojedinačnih tužbi zbog neizvršenja te obveze dok je specijalistima bilo potrebno ponuditi ugovor u roku od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva. Dana 29.08.2016. šaljem pismeni upit na Ministarstvo zdravlja o daljnjem postupanju glede Pravilnika te 30.8.2016. dobivam odgovor da postupim u skladu s odredbama trenutno važećeg Pravilnika, a sukladno pozitivnim pravnim propisima.
Inicijalno, usmenim putem upućujem zamolbu tada aktualnom županu za sastanak kako bi se izbjegli mogući sudski sporovi i nastanak štete za Opću bolnicu Varaždin. Potom, a kako ne dobivam odgovor, dana 30.08.2016. pismenim putem tražim od predsjednika Upravnog vijeća hitno sazivanje sjednice Upravnog vijeća.
Dana 01.09.2016. tadašnji župan šalje dopis da se ne pristupi sklapanju aneksa, odnosno traži od mene da postupim suprotno pozitivnim pravnim propisima i da ne poštujem Pravilnik donijet od tada aktualnog ministra zdravlja. Narednog dana 02.09.2016.uputila sam ponovni dopis predsjedniku Upravnog vijeća, zamjenici predsjednika UV, županu i pročelnici za zdravstvo sa zamolbom za sazivanje sjednice Upravnog vijeća kako bi im se prezentirala odluka Stručnog vijeća i u konačnici donijela odluka tijela koje upravlja bolnicom.
Dana 5.9.2016. održan je sastanak ravnatelja i predsjednika Upravnih vijeća kod župana na temu primjene Pravilnika, no zapisnik sa zaključcima sa sastanka nikada nije dobiven iako je zatražena dostava u pisanom obliku. Dana 7.9.2016. sazvana je 2. izvanredna sjednica Upravnog vijeća i usprkos aktualnoj temi o Pravilniku, predsjednik UV stavlja na dnevni red samo jednu točku, a to je davanje suglasnosti u svezi rješavanja imovinsko-pravnih odnosa za autobusno stajalište u Ulici Braće Radić u Varaždinu.
Gospodin D. Habijan, član Upravnog vijeća, predlaže dopunu dnevnog reda uz uvrštavanje točke o „Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika o specijalističkom usavršavanju doktora medicine“, no predsjednik UV nije dopustio da se članovi Upravnog vijeća izjasne o predloženoj dopuni dnevnog reda. Predsjednik UV tada telefonski konzultira osnivača (Županiju) i prekida sjednicu te napušta prostorije. Navedena sjednica Upravnog vijeća nikada nije nastavljena i ta točka nije nikada uvrštena na dnevni red.
Dana 09.09.2016. zamjenica predsjednika Upravnog vijeća, inače pravnica s dugogodišnjim stažem u zdravstvu, iako osobno svjesna proteka vremena od 30 dana za potpisivanje Pravilnika, upućuje mail predsjedniku Upravnog vijeća i meni na uvid s pitanjem: „Da li je predmetno pitanje (glede sklapanja aneksa ugovora) upućeno i Radničkom vijeću, sindikalnim grupacijama? Što oni misle?“. Istovremeno specijalizanti i mladi specijalisti prijete štrajkom i obustavom rada jer im se osporava njihovo pravo na uvjete iz Pravilnika, a koji je kao važeći podzakonski akt donijet od strane Ministarstva, a s njim su, podsjećam, bili suglasni i svi pročelnici Službi i voditelji Odjela.
Ovdje sam na konkretnom primjeru dokumentirala tezu s početka ovog teksta o sučeljavanju medicinske i političke „moći“ i pitanja jasno definirane i transparentne odgovornosti s jedne strane i „zamagljivanja“ s druge strane. Dakle, ja sam kao tadašnji ravnatelj preuzela odgovornost glede poštivanja odredbi Pravilnika temeljenu na jednoglasnoj odluci mojih kolega liječnika. Ako su politički „moćnici“ smatrali da taj podzakonski akt nije zakonit nisu li trebali pokrenuti mehanizme za ispitivanje ustavnosti propisa, a koji stoje na raspolaganju unutar pravnog sustava Republike Hrvatske? Ne, oni nisu preuzeli odgovornost i nisu donijeli nikakvu odluku.
Nastavak priče je poznat. Smijenjena sam s mjesta ravnateljice, a nova uprava je nastavila sa prisvajanjem ideja mog tima o stimulativnim mjerama za kadrovsku održivost javnog zdravstvenog sustava. Koliko su u tome uspješni, svjedoči brojka liječnika koji su napustili OB Varaždin.
Transparentnosti radi, vjerujem da će aktualni politički „moćnici“ dokumentirati javnosti navode o milijunskim iznosima štete nastale odlaskom liječnika iz bolnice. Nastavno na tu izjavu vjerujem da će odgovoriti na slijedeća pitanja: „Je li plaća naknada za odrađeni rad?; Jesu li specijalizanti i mladi specijalisti tijekom svoje edukacije liječili bolesnike, građane Republike Hrvatske i tako zaradili svoju plaću? Isplaćuje li se njihova plaća iz limita bolnice? Tko i temeljem kojih kriterija definira limit bolnice? Odakle dolaze novci za limit?"
I kada se odgovori na ova pitanje zatvorit će se krug tijeka novaca. Na kraju se postavlja osnovno pitanje: Tko donosi Pravilnike i tko je odgovoran za posljedice tih pravnih akata, njihovi izvršitelji ili idejni začetnici, pita Zember te dodaje da je neposredan učinak ovakvog neuređenog stanja, nažalost, kontinuirani porast nejednakosti u zdravstvu i dostupnosti zdravstvene zaštite.

Osim na primjenu spornog Pravilnika, osvrće se i na zatečeno stanje oko projekata u OB Varaždin, budući da je prozvana kako je pod upit dovela provođenje zatečenih projekata u OB Varaždin.

- Nakon mog imenovanja na mjesto vd. ravnateljice, zatekla sam situaciju da je bivši sanacijski upravitelj dao prethodnu suglasnost za zaključivanje Ugovora o energetskom učinku, no sam nije potpisao ugovor o energetskoj obnovi zgrada unutar kompleksa Opće bolnice Varaždin. Cijena energetske usluge s PDV-om iznosila je 83.500.000,00 kuna, a zaključivanjem ugovora bolnica bi se obvezala na mjesečnu naknadu, za pruženu uslugu energetske obnove, u iznosu od 283.333,33 kuna tijekom 14 godina. Osobno nisam automatizmom željela potpisati ugovor, već sam provela internu analizu energetskog i ekonomskog elaborata. Provedenom analizom došli smo do zaključka da naša interno procijenjena ušteda ne odgovara ni u postotnim niti financijskim iznosima procijenjenim uštedama od strane Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama. Naime, izračun je temeljen na krivim ulaznim parametrima i to: 1.) prosječnoj referentnoj jediničnoj cijeni prirodnog plina gdje je uzet podatak od 0,385250 koju je bolnica plaćala distributeru „Termoplinu“, a nije uzet iznos 0,1802 „Prvog plinarskog društva, Vukovar, kao novog distributera plina; dok su u izračun referentne potrošnje uzete sve zgrade unutar kompleksa bolnice (13 zgrada), a ne samo zgrade koje su predmet energetske obnove (7 zgrada), da bi na kraju za osnovne ulazne podatke APN uzeo srednju vrijednost od 2011. do 2013.godine, a bolnica je od 2013.do 2016. godine poduzela neke postupke i postala je energetski učinkovitija.
Zaključno smo konstatirali da je naš izračun smanjenja potrošnje energije 27%, a izračun APN-a 53,07%.
Stoga sam 01.06.2016. zakazala sastanak na temu projekta s ciljem ukazivanja na pogrešan energetski i ekonomski izračun i sa željom da se spriječi financijska šteta po OB Varaždin. Moja je namjera bila ishođenje poboljšica za bolnicu jer je bilo nepojmljivo, da u ovom milijunskom projektu, nisu bili riješeni mikroklimatski uvjeti tj. klimatizacija radnih prostora i bolesničkih soba, a što je elementarna potreba u trendu globalnog zatopljenja. Dakle, imali bi nove fasade i prozore, no i nadalje bi mi, zdravstveni djelatnici i naši pacijenti, boravili u pregrijanim prostorima u vrijeme ljetnih vrućima.
Postavlja se pitanje zašto to prethodna uprava nije predvidjela te je štoviše dala suglasnost za zaključivanje Ugovora o energetskom učinku.
Dana 8.6.2016. održana je 4. sjednica Upravnog vijeća na kojoj sam predložila da se odgodi potpisivanje ugovora kako bih ishodila poboljšice za bolnicu, no odlukom političkih „moćnika“, na 1.izvanrednoj sjednici Upravnog vijeća, donosi se odluka o potpisivanju tog projekta, navodi Zember.

Kako dodaje, OB Varaždin, lokacija Varaždin, bila je prihvatljiv prijavitelj u dva projekta koja se financiraju iz sredstava EU fondova, a to su Poboljšanje pristupa dnevnim bolnicama i/ili dnevnim kirurgijama te Poboljšanje pristupa hitnoj zdravstvenoj zaštiti.

-Nažalost, ovdje sam zatekla ranije rađen megalomanski projekt, a koji je trebao biti financiran po modelu javno-privatnog partnerstva i koji provedenom analizom nije bio upotrebljiv za apliciranje na EU fondove. Moj tim je projekt dnevnih bolnica i OHBP-a „odradio“, odradivši sve potrebno i dobivši sve suglasnosti za povlačenje sredstava iz EU, te ga doveo u fazu izrade idejnog i glavnog projekta odnosno do raspisivanja natječaja za izbor projektanta, navodi.

U projektu izgradnje spojnog objekta između Odjela II i Odjela III sa servisnom internom prometnicom, a koji je financiran iz Europskog fonda za regionalni razvoj pod nazivom „Poboljšanje isplativosti i pristupa bolničke skrbi za ranjive skupine“ u Službi za produženo liječenje i palijativnu skrb Novi Marof zatekla je, kako ukazuje, neriješene imovinsko-pravne odnose iz 2011.godine.

-Od mene je tadašnji župan očekivao završetak projekta unutar 6 mjeseci, a prethodna uprava nije niti započela s rješavanjem imovinsko-pravnih odnosa, a za koje je znala da postoje posljednjih 5 godina. Aktivnošću mojeg tima napravljen je hodogram rješavanja imovinsko-pravnih odnosa i povećana je vrijednost projekta: s 42.594.714,00 kn na 51.600.000,00 kn te je projekt opreme mijenjan i povećan za 9.000.000 kn, ukazuje Zember.
O projektu magnetske rezonance naglašava da je bilo dovoljno riječi (od organizacije dobrotvornog koncerta za sakupljanje inicijalnih sredstava, preko utrke…, a i s tadašnjim ministrom je dogovorena nabavka magneta za OB Varaždin) i iznimno joj je drago da je, ne samo OB Varaždin, već i bolnica u Čakovcu i Koprivnici, nabavile ovaj uređaj.

-Osoba koja sebe naziva „liderom“, dobro zna da je svakom građaninu Republike Hrvatske, Ustavom RH zajamčeno pravo na žalbu protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred sudom. Stoga, nije kraj i sudski postupak se dalje nastavlja! No, zabrinjava me samo činjenica kakovu to poruku šalju politički „moćnici“ kada javno govore da ne vjeruju u pravni sustav Republike Hrvatske.
Brine li to i Vas, pita Zember.