Ludbreško sunce: Prvi osobni asistenti započeli s radom

vv | 27.3.2024. u 17:00h | Objavljeno u Našim krajem

Zakonom o osobnoj asistenciji koji je stupio na snagu s prvim danom srpnja prošle godine nastale su promjene u vidu financiranja usluge osobnih asistenata, iz projektnog financiranja prelazi se na ugovorno financiranje. Time je zagarantirana usluga trajno, a radni odnos sa osobnim asistentima sklapa se na neodređeno vrijeme. Zadaća osobnih asistenata je dolazak u kuću osobe u potrebi, što procjenjuje posebno Povjerenstvo pri Zavodu za socijalni rad. Asistent će pružati uslugu osobi u potrebi prema posebnom opisu posla i prema procjeni potreba. Nova je to usluga koju u cijelom zbiru od sada ima Ludbreško sunce, udruga koja neumorno radi na povećanju kvalitete života osoba s invaliditetom. Prvi asistenti već su započeli s radom.

- Licencu za rad izdalo nam je Povjerenstvo za utvrđivanje ispunjenosti mjerila za pružanje usluge osobne asistencije za područje Varaždinske županije, te smo istu sa svom potrebnom dokumentacijom dostavili u Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike radi dobivanja Ugovora o financiranju kojeg smo i potpisali. Prvi asistenti s radom su već krenuli, a korisnici uključeni u program morali su također ispuniti određene uvjete. Korisnik koji  je u potrebi, ima liječničku dokumentaciju mora se preko Zavoda za socijalni rad javiti na Zavod za vještačenje, podnijeti zahtjev za utvrđivanje nesposobnosti na temelju dijagnoze i liječničkih papira kako bi Zavod utvrdio postotak invalidnosti i postotak potrebe. S rješenjem sa Zavoda za vještačenje koji djeluje u Varaždinu kod Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, mora se javiti obiteljskom liječniku koji popunjava potreban papir na kojem su pobrojane sve potrebe koje su utvrđene rješenjem Zavoda za vještačenje. Kada se sve to pribavi opet se vraća u Zavod za socijalni rad, podružnica Ludbreg sa svim tim papirima u kojem postoji povjerenstvo koje na temelju tih papira i liječničke dokumentacije utvrđuje potrebe. Povjerenstvo za svakog korisnika individualno određuje dnevne potrebe. To može biti dva sata, tri sata, odnosno mjesečno do 88 sati. Na temelju te procjene mi dobivamo rješenje o radu za svakog korisnika posebno i tada ulazimo u zapošljavanje asistenta prema potrebi i procjeni za svakog korisnika. Moram svakako napomenuti da se ugovori sklapaju na neodređeno vrijeme i ugovor traje dok postoji potreba. Fokus se stavlja isključivo na korisnika i namiruju se njegove potrebe prema postojećim procjenama - objašnjava Ruža Zlatar koji je zadovoljna poslanim prijavama za posao asistenta.

- Pozitivno sam iznenađena, velik broj osoba javio se za posao asistenta, u prvoj fazi imamo devet korisnika tako da nismo niti mogli zaposliti sve koji su se prijavili za posao jer asistenti su tražili ne četiri sata, već puno radno vrijeme, odnosno skrbe o dva korisnika. Razumljivo je to, osobe žele stvoriti egzistenciju - objašnjava Zlatar. Asistenti su uglavnom žene starosti 50 godina i više, a i sami asistenti moraju ispunjavati određene uvjete.

- Bitno je u ovom trenutku napomenuti da uvjeti postoje i za zapošljavanje. Možemo zaposliti osobu koja ima srednju stručnu spremu i osobu sa osmogodišnjom školom, ali uvjet je tečaj njegovatelja. Još u toku radu, odmah na početku mi kao udruga imamo obavezu organizirati edukaciju koja se baš isključivo dotiče pružanja usluge osobne asistencije, a za to postoje posebni edukatori na nivou države koji pružaju takva edukaciju - objašnjava R. Zlatar.  S prvim danom rada asistenata, zajedno s njima, obišla je korisnike.

- Moja praksa je da obilazim korisnike, to sam učinila već s prvim radnim danom naših asistenata. Ovog časa pokrivamo općine Veliki Bukovec, Mali Bukovec, Sveti Đurđ, Martijanec i Grad Ludbreg. Bila sam jako iznenađena. Korisnici su uglavnom osobe koje žive same, kojima je pomoć zaista potrebna. Ima osoba koje su u kolicima, a koliko je u njima pozitive i volje za život naprosto je nevjerojatno i motivirajuće. Oni u kolicima sami kuhaju, spremaju, idu u dućan. Kada sam došla i rekla, mi smo iz Ludbreškog sunca, doveli smo vam asistenta, oni su bili oduševljeni jer kažu znaju i vjeruju u naš rad - kaže Zlatar i dodaje kako se nećkala oko kretanja u ovaj oblik skrbi koji iziskuje dodatan trud, ali želja za pomoć osobama s invaliditetom ipak je nadjačala sve.

-   Ponosna sam jer sam nastavila misiju i pomažemo i dalje.  S prvim danom travnja idemo u drugi krug ovog projekta, imamo nove korisnike, prošli su proceduru, dobili smo procjene za njih tako da od idućeg tjedna imamo četiri nova korisnika i tri nova asistenta zaposlena. Nadam se da će se ljudi snaći, pokrivaju struku koja je potrebita. Obići ću s njima također korisnike, prva pokucati na vrata, da ih zbližim - kaže Zlatar.

Udruga Ludbreško sunce djeluje već skoro 30 godina, a 20 godina postojanja ove će godine obilježiti i njihova središnjica – Kuća sunca. Uz osobne asistente udruga trenutno broji 33 zaposlenih i 68 korisnika. Korisnici dolaze s područja šest županija Lijepe Naše. Projekt osobnih asistenata nije jedini kojeg provode. Tu je hvalevrijedan projekt pomoć učenicima s teškoća u razvoju vrijedan 25 tisuća eura kroz tri godine. Tu su i sitni projekti, kako kažu u Udruzi, ali teško bismo se složili s njima. Iza svakog projekta stoji hvalevrijedna ideja koja dodatno pomiče granice onoga što se mnogima čini neostvarivo i nedostižno. Primjer su djelovanja gdje god se pojave. Jedan takav slučaj bila je i svečana sjednica Gradskog vijeća Grada Ludbrega na kojoj su svakog gosta iznenadili pisanicom. Riječ je o tradicionalnom i nadaleko poznatom projektu izrade pisanica. Ove godine izradili su oko tri tisuće i sve ih plasirali na tržište. Do kraja godine sasvim sigurno, odradit će još brojne aktivnosti na radost svih korisnika i ponos lokalne zajednice.