Žene iz Madžareva u surkama, vunenim marama i crnim pregačama Foto: Tibor Martan

Veliki petak: Od posta preko pučkih napjeva do legendi o raspeću

Varaždinske vijesti | 30.3.2018. u 08:05h | Objavljeno u Društvo

- Veliki je petak bio dan posta. Uz ljude, postile su i domaće životinje. Za objed su toga dana žene priređivale kuhani krumpir u slanoj vodi ili grah. Na veliki petak bilo je zabranjeno zadirati u zemlju i zabijati čavle. Muškarci su običavali raditi u voćnjaku te na debla voćaka nanositi vapno - nabrojio je etnolog Tibor Martan neke od pučkih običaja koji se vežu uz Veliki petak, kršćanski spomendan Isusove muke i smrti.

Mladići i djevojke sudjelovali su toga dana u čuvanju Božjeg groba od šest sati ujutro do šest sati navečer. Uz grob je klečalo osam djevojaka i četiri mladića, sa svake strane Božjeg groba po dva. Djevojke su bile odjevene u bjelinu, bijelu narodnu nošnju, a mladići su bili odjeveni kao vojnici sa sabljama. Mladići i djevojke izmjenjivali su se svakog sata.

- Za naše pretke bio je to i dan tuge i boli. Žene su toga dana za odlazak u crkvu odijevale žalosnu nošnju: spamuknu robaču, crni fortuf glotenjak, surku, rubac končenjak ili deblju peču. Pučki napjevi donose nam i potresni prikaz Kristove muke i smrti te Bogorodičinu patnju. Napjevi su pjevani u crkvi bez pratnje orgulja tijekom obreda klanjanja križu - pojašnjava Martan.

Dodaje da se u župi sv. Vida i sv. Jurja u Madžarevu običavalo pjevati pjesme: "Oj, pođi dušo na Božji put" (pjesma prati žalosna otajstva krunice) i "O, Marijo, majko mila, sedam svetih žalosti" (pjesma govori o Bogorodičinoj boli koju je kao majka osjećala za vrijeme Isusova križnog puta).

Martan ističe kako usmena predaja Madžareva pamti i zanimljivu legendu o raspeću Isusa na drvo križa pod nazivom "Zakaj Isus na križu ima zabitu nogu prek noge?". Ovu legendu kazivala je Marija (Mariška) Turković r. Petrinjak svakog Velikog petka članovima svoje obitelji:

"Gda su Židovi šteli zabiti Isusa na križ došla je prasica. Rovala je po zemle i zakopala Židovima čavle. Začas je došla kokoš. Ona je razgrebala zemlu i skopala tri čavle. Židovi su onda zabili Isusu ruke, a kak im jen čavel falil za noge deli su mu nogu prek noge i tak ih zabili na križ. Isus je na to rekel da bu kokoš teže znesla jeno jajce nek' prasica okotila deset prascov."