Završili 15. Dani performancea u organizaciji Galerijskog centra u Varaždinu

| 14.6.2016. u 15:53h | Objavljeno u Društvo

U nedjelju, 12. lipnja završilo je petnaesto izdanje Dana performansa, festivala koji se u Varaždinu održava od 2001. godine.

Ove godine izbornik Branko Franceschi odredio je tematski okvir pod nazivom „The Times They are A-Changin“ unutar kojeg se naglasio sve veći značaj i prisutnost žena na suvremenoj likovnoj sceni. Kao znakoviti događaj istaknuo je izdanje Documente u Kasselu iz 2007. godine kada su na jednoj svjetski značajnoj izložbi natpolovičnu većinu činile upravo umjetnice.

U skladu sa time festival je ugostio umjetnice-performerice iz Hrvatske, regije i internacionalne autorice nastavljajući tako koncept festivala koji, iako kroz suženi oblik, nastoji pružiti uvid u scenu, pojavnosti i osobne pristupe mediju performansa danas.

Otvorenje festivala završilo je koncertom varaždinskih snaga, bendom „The Mindmills“ u prostoru bivše sinagoge gdje su upečatljivim miksom od klasične glazbe, obrada klasika rocka i autorskim pjesmama još jednom afirmirali prostor sinagoge kao idealnog mjesta i za ovakva događanja.

Srpska umjetnica, nastanjena godinama u Berlinu, Tanja Ostojić na varaždinskom autobusnom kolodvoru kroz svoj projekt „Misplaced Woman“ progovorila je o svom „nomadskom“ iskustvu, ali i tužnim sudbinama protjeranih i izbjeglih žena čiji život treba stati tek u priručnu prtljagu, sa neizvjesnom krajnjom destinacijom putovanja.

Program drugog dana festivala nastavio se u prostoru bivše sinagoge, prikazivanjem nekoliko performans projekata izraelske umjetnice Tammy Ben-Tor (sa adresom u New Yorku) gdje se predstavila kao autorica koja sarkastično i direktno govori o problematici umjetničke scene danas, odnosu umjetnik-kustos, ali i temama iz židovske povijesti i sadašnjosti.

Subotnje prijepodne započelo je u prostoru galerije GCV u Uskoj ulici, performansom „Kara ok!“ Dragane Sapanjoš, umjetnice iz istarskog Novigrada, projektom koji je uključivao i publiku koja je bila pozvana da zapjeva na mikrofon tekst pjesme „Tainted love“ . Karaoke, osim svog zabavljačkog momenta sadrži gotovo i terapeutski aspekt javnog nastupa, izražavanja i oslobađanja makar i kroz misli i stihove drugih osoba, koji se u nekim kulturama razvio gotovo do statusa fenomena (npr. Japan).

U subotnje podne prisutne autorice, kroz moderiranje Dejana Koščaka razmijenile su osobna iskustva i stavove koji su se odnosili na centralnu temu festivala, sa zaključkom da iako formalno ravnopravne, umjetnice u umjetničkom svijetu još uvijek prolaze teži put od muških kolega. No, „vremena se mijenjaju“.

Već spomenuta Tammy Ben-Tor u večernjim satima predstavila se i upečatljivim performansom, dok je bogati subotnji program završio ponovo u prostoru bivše sinagoge projektom Jadranke Kalenić, zagrebačke umjetnice, sa adresom stanovanja u Rovinju. Kalenić također uključuje publiku u svoj rad na način razgovora i snimanja istoga na temu uloge muzeja kao mjesta komunikacije, razgovora i reflektiranja o umjetnosti, istovremeno projicirajući na zid već snimljene razgovore održane u drugim muzejskim i galerijskim prostorima.

Subota je festivalski završila uz party koji je u plesni ritam uzdrmao dj E-BASE.

Završni dan festivala, u nedjeljno prijepodne pripao je Martini Miholić i njenom projektu „Artist speed date“, zbog kiše umjesto na glavnom varaždinskog trgu održanom u bivšoj sinagogi. U zadanoj formi od 5 minuta publika je imala priliku popričati sa svim umjetnicima koji su bili na raspolaganju upoznavati se i pričati prema slobodnom odabiru teme. Moglo bi se zaključiti da je ovaj način bio i simbolički odgovor i na centralnu temu, ali i na performans u Varaždinu, gdje bi često, a možda i kao najjače oružje u otklanjanju nerazumijevanja ili sprečavanja često teških nesporazuma trebala biti upravo komunikacija.

I u svom 15. izdanju festival je potvrdio svoj značaj za kulturnu scenu Varaždina, a ponovo se i etablirao kao jedna od najznačajnijih manifestacija umjetnosti performansa u regiji. Tome pridonosi i već tradicionalna suradnja sa Muzejom suvremene umjetnosti Istre i Gradom Pulom, koja ni ove godine nije izostala.