U palači Herzer otvara se izložba tradicionalnog japanskog rukotvorstva

J.Š./Varaždinske vijesti | 16.7.2019. u 17:16h | Objavljeno u Društvo

Veleposlanstvo Japana u RH i Gradski muzej Varaždin, u suradnji s institucijom Japan Foundation, organizatori su izložbe pod nazivom Ljepote rukotvorina Tohokua, Japan, koja se otvara u srijedu, 17. srpnja u palači Herzer (Varaždin, Franjevački trg 10) u 19 sati. Izložba japanskih rukotvorina iz regije Tohoku u Varaždinu je postavljena do 28. kolovoza, ulaz za razgled je besplatan.

Izložba je svojevrstan nastavak suradnje iz 2017. godine, kada je u istom prostoru održana izložba Lutke Japana, koja je rezultirala i jednom privatnom donacijom Hina lutaka iz Tokija za fundus varaždinskoga muzeja.

Ovom prilikom u Varaždinu gostuje izložba različitih predmeta od keramike, drva, tekstila, lijevanog željeza i bambusa, koji predstavljaju tradicionalno japansko rukotvorstvo iz Tohokua. Regija Tohoku pokriva široko područje između Hokkaida i sjevernog dijela regije Kanto, a obuhvaća šest prefektura: Aomori, Akitu, Iwate, Miyagi, Yamagatu i Fukushimu.

Kako navodi Japan Foundation, ova izložba je i sjećanje na godišnjicu velikog potresa i tsunamija 11. ožujka 2011., u kojemu je Tohoku pretrpio razaranje dotad nezabilježenih razmjera. Premda su tada znatno pogođene i proizvodnja i kultura rukotvorina, po čemu je uz prirodne ljepote planinskih i obalnih pejzaža ta regija poznata, stanovnici se trude što prije vratiti izgubljeno i obnoviti stradala područja, za što poruke potpore dobivaju iz cijeloga svijeta.

Na tom tragu priređuje se i izložba u Varaždinu, s izlošcima tradicionalnih rukotvorina iz Tohokua, nastalih u različitim tehnikama i materijalu, koji oslikavaju njihovu funkcionalnu ljepotu i izvedbenu vještinu, s utkanim načinom razmišljanja tamošnjih ljudi i njihovoj mudrosti proizašloj iz suživota s prirodom. Iako zbog ekonomskih promjena i migracija stanovništva u velike gradove tradicija ručnog rada izumire, predmeti s izložbe sačuvani su dio bogatog kulturnog naslijeđa karakterističnog za tu regiju.

Njegovu očuvanju znatno je pridonio Soetsu Yanagi, utemeljitelj mingei pokreta, koji je u ranom 20. stoljeću, oduševljen ljepotom rukotvorina s područja Tohokua, počeo prikupljati lokalne predmete i alate. U tome su sudjelovali i ostali utjecajni članovi pokreta, među kojima su lončari Kanjiro Kawai i Shoji Hamada, dizajner tekstila Keisuke Serizawa i drvorezac Shiko Munakata, čiji su umjetnički radovi nadahnuti narodnim rukotvorstvom također zastupljeni na izložbi.

Ova putujuća prezentacija japanske tradicije, kako je naglasio i glavni kustos izložbe Ryichi Matsubara, stavlja u fokus Tohoku, ali se vještina ručnog rada još i danas prenosi s naraštaja na naraštaj i u drugim dijelovima Japana, a programi poput ove izložbe omogućuju da se japanski osjećaj za estetiku i majstorstvo rukotvorine prenesu ljudima širom svijeta.