Vito Taufer, redatelj predstave "Cyrano de Bergerac": "Kazalište je prostor slobode" Foto: Ilustracija

Vito Taufer, redatelj predstave "Cyrano de Bergerac": "Kazalište je prostor slobode"

VV | 12.5.2025. u 16:00h | Objavljeno u Društvo

Poznati slovenski redatelj Vito Taufer, u varaždinskom kazalištu režira predstavu "Cyrano de Bergerac", jednu od najpoznatijih i najomiljenijih drama na svijetu, koja će biti premijerno izvedena na Velikoj sceni, u četvrtak, 22. svibnja.

- Kazalište je na žalost, uvijek ovisno o onima koji daju novac, bilo da je to politika ili privreda. I tako je uvijek zadatak izboriti se da kazalište bude prostor slobode, prostor u kojem se suočavamo s onim iracionalnim u čovjeku i društvu. Cyrano kao lik je dobar primjer. Mi smo naime, napravili adaptaciju te drame Edmonda Rostanda, koji je napisao obiman tekst, epskih dimenzija. Taj smo tekst saželi u kompaktnu priču o sukobu jednog individualca, libertinca sa sistemom države, koju predstavlja kardinal Richelieu, koji je zapravo, na neki način otac moderne države. To je jedna od osnovnih ideoloških, društvenih konfrontacija i dilema današnjeg vremena, koja na neki način zamjenjuje klasičnu konfrontaciju lijevih i desnih ideoloških i političkih koncepata. Richelieu je u svoje vrijeme, na samom početku “ere razuma”, ustrojio francusku vanjsku politiku, špijunske službe, vojsku, sve ono što državi daje – moć. U ovoj našoj priči tako imamo s jedne strane Richelieua, koji utjelovljuje državu i moć, a s druge strane je Cyrano, individualac, pjesnik, sanjar, ratnik, prvi pisac naučne fantastike, čovjek s integritetom i stavom, koji do kraja žustro brani svoju slobodu. Svaki od arhetipskih likova u predstavi ima više paradoksalnih razina i psihološki je složen. Cyrano taj svoj individualizam i svoju beskompromisnu slobodu transcendira u ljubavi. Postoji zapis pravog, povijesnog Cyrana, gdje kaže da je “poštenije oznojiti se praveći ljudsko biće nego znojiti se uništavajući ga”. Cyrano je spreman svoju ljubav žrtvovati i staviti u službu ljubavi svog suparnika i tako piše ljubavna pisma u ime tog svog suparnika ženi koju ludo voli. On je radikalan individualist, libertinac, koji svoju slobodu žrtvuje za ljubav. On u tom procesu beskrajno pati, no kako na dvoru Louisa XIV, tako i danas, u ovom našem današnjem hiperestetiziranom društvu, nema izbora, jer kako je ružan i skroz asocijalan, samo tako može živjeti svoju ljubav i u tu vezu infiltrirati svoju ljubav i dušu. A na drugoj strani, baš mu je ta patnja potrebna za pjesničku inspiraciju - rekao je redatelj Vito Taufer...

Kako je raditi s glumcima varaždinskog kazališta, kako je uopće došlo do suradnje i zašto ga je rastužila sudbina Varteksa, pročitajte u novom broju Varaždinskih vijesti...