U Osnovnoj školi Ludbreg osmišljen “Dječji hrvatsko-romski rječnik” Foto: OŠ Ludbreg

U Osnovnoj školi Ludbreg osmišljen “Dječji hrvatsko-romski rječnik”

VV | 3.12.2020. u 08:15h | Objavljeno u Društvo

U sklopu projekta „Lora – laboratorij održivog razvoja” u Osnovnoj školi Ludbreg osmišljen je „Dječji hrvatsko-romski rječnik”.

Problem jezične i kulturne integracije djece romske nacionalnosti sve je prisutniji, a osjeti se već prilikom njihova upisa u prvi razred osnovne škole. Nepripremljenost za školovanje te nepoznavanje hrvatskog jezika ključan su razlog slabijeg uspjeha u školi. To često za posljedicu ima osjećaj manje vrijednosti u novoj zajednici s kojom se učenici Romi susreću što rezultira padom motivacije za nastavkom obrazovanja.

Kako bi pridonio kvaliteti obrazovanja i smanjenju nejednakosti, projektni tim Osnovne škole Ludbreg na čelu s voditeljicom učiteljicom Oljom Dijanošić i zamjenicom Marinom Busija odlučio je u suradnji sa samih učenicima osmisliti hrvatsko-romski rječnik.

- Želimo naglasiti važnost kvalitetnog obrazovanja romske djece, motivirati ih za daljnje učenje i potaknuti ih na nastavak školovanja što je iznimno važno za njih kao pojedince i cjelokupnu zajednicu - navodi voditeljica projekta, učiteljica Olja Dijanošić.

U pripremu rječnika bili su uključeni svi učenici romske nacionalnosti u programu produženog boravka OŠ Ludbreg, ali i učenici koji nisu Romi. Ukupno njih 72.

- Djeca su pronalazila predmete iz svoje okoline te su razgovarala i bilježila njihove nazive na hrvatskom i romskom jeziku. Riječi su potom grupirali prema funkciji te je tako prikupljena jezična građa za ovaj rječnik. Učenici su radili pod vodstvom svojih učiteljica, a rad se odvijao kroz metodu Brainstorminga i sustavnog prikupljanja i razvrstavanja - objašnjava voditeljica projekta.

Nakon prikupljanja jezične građe bilo je potrebno ilustrirati rječnik, a u tom segmentu glavnu ulogu imao je Kevin Bogdan, učenik 6. razreda Osnovne škole Ludbreg čiji je likovni talent zamijećen još u nižim razredima. Kroz ovaj projekt Kevin je naučio crtati pomoću grafičkog tableta i to zahvaljujući mentorstvu Miroslava Vađunca, djelatnika Centra za kulturu i informiranje „Dragutin Novak” koji je ujedno i grafički uredio rječnik.

- Od samog početka ideja je bila da se ilustracije izrade digitalno. Htjeli smo imati drugačiji pristup izradi rječnika, da bude zanimljiv, zabavan i moderan. Kevinu je to bila super ideja i dosta brzo je „polovio“ crtanje grafičkim tabletom, snalaženje grafičkim sučeljem u programu u kojemu je crtao (Krita) te baratanje digitalnim formatima slika - otkriva Miroslav Vađunec.

Rječnik će biti jedno od dodatnih sredstava za rad učitelja, asistenata i učenika u OŠ Ludbreg.

U rječnik je uvršteno ukupno 212 riječi, 20 brojeva i 45 svakodnevnih fraza. Djeca će tako, primjerice, lakše međusobno moći razumjeti nazive za dijelove tijela, članove obitelji, životinje, pojedinu odjeću, predmete, voće, povrće, školske predmete i slično.

Rječnik je tiskan u nakladi Centra za kulturu i informiranje „Dragutin Novak” u 300 primjeraka koji će se podijeliti učiteljima, asistentima i učenicima Osnovne škole Ludbreg, dječjim vrtićima na području grada Ludbrega te udrugama i centrima na području grada koje rade s djecom.

- Ovaj rječnik je korak ka uspjehu učenika Roma u odgojno – obrazovnim institucijama, ali i svakodnevnoj komunikaciji s većinskim stanovništvom. Upotreba rječnika će zasigurno umanjiti jezičnu barijeru i probleme u komunikaciji te povećati samopouzdanje djece i motivaciju za nastavak školovanja - rekao je Goran Lapat, pročelnik odsjeka Učiteljskog fakulteta u Čakovcu.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.
Povezani članci