USPJEH KOTONTEKSA Novi načini gradnje doprinijeli spajanju Hrvatske

| 15.7.2022. u 09:10h | Objavljeno u Aktualno

- Ovo je uspjeh prvenstveno zbog moje upornosti da u hrvatsku građevinsku struku uvedem nove tehnologije, koje neki projektanti, izvođači i investitori, naviknuti na stari sustav građenja, teško prihvaćaju. Taj problem mi kao Kotonteks imamo od samih početaka kada smo prije 20 godina počeli s transferom novih tehnologija, a problem postoji i danas – naglašava osnivač Kotonteksa Anđelko Jagečić

Izgradnja Pelješkoga mosta i pristupnih cesta na Pelješcu trenutačno je najveći infrastrukturni projekt u Hrvatskoj. Tvrtka Geotech d.o.o. izradila je izvedbeni projekt potpornih konstrukcija od armiranog tla, a zahvaljujući varaždinskom Kotonteksu i talijanskom partneru Tenax, dionica koju gradi tvrtka Strabag sustavom Rivel, tehnologijom gradnje zidova koja je sada prvi puta primijenjena u Hrvatskoj, omogućeno je otvorenje pristupnih cesta 26. srpnja.

Izgradnja prvih, primitivnih tipova potpornih konstrukcija seže daleko u prošlost. Naime, primjeri ojačanja tla korišteni su u Kini najmanje tisuću godina, na zapadnom dijelu Kineskoga zida, kao i na nasipima duž rijeke Mississippi koji su se gradili u 19. stoljeću.

Naime, ova tehnologija ubrzava proces gradnje - u konkretnom slučaju, radi se o četiri mjeseca, a, osim toga, investitoru je donijela uštede od 25 posto u odnosu na stari projekt IGH-a. Rivel sustavom izgrađeno je ukupno pet objekata - zidova i upornjaka mostova, koji su visoki do 25 metara. To je bilo moguće zahvaljujući "armiranju" tla, koje je bilo projektno rješenje u sklopu projekta EU-a "Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom".

Nove tehnologije teško se prihvaćaju

Kako piše u stručnom časopisu “Građevinar”, armirano tlo se kao potporna konstrukcija primjenjuje u suvremenom graditeljstvu u raznim oblicima posljednjih 50 godina, a označava tlo koje je ojačano vlačnim elementima, kao što su metalne trake ili geosintetici. Na tržištu postoji nekoliko različitih vrsta geosintetika - geotekstili, geomreže, geomembrane, geokompoziti. Polimerna priroda proizvoda čini ih pogodnima za upotrebu u tlu kojem je potrebna visoka razina trajnosti. Primjenjuju se u svim područjima graditeljstva, a česti su i u poljoprivredi i šumarstvu.

20210907_1033471.jpg

- Ovo je uspjeh prvenstveno zbog moje upornosti da u hrvatsku građevinsku struku uvedem nove tehnologije, koje neki projektanti, izvođači i investitori, naviknuti na stari sustav građenja teško prihvaćaju. Taj problem mi, kao Kotonteks, imamo od samih početaka kada smo prije 20 godina počeli s transferom novih tehnologija, a problem postoji i danas - naglašava Anđelko Jagečić, osnivač Kotonteksa, dodajući da je riječ i o izuzetnom doprinosu zaštiti okoliša jer je postojeći iskopani materijal nije trebalo deponirati - iskorišten je zahvaljujući specijalnim geomrežama.

ARMIRANJE TLA Građenje potpornih konstrukcija je vrsta gradnje koja djeluje tako da armatura ugrađena u nasip naprezanja prenosi trenjem po dodirnoj površini između armature i tla u nasipu. Danas se ta tehnologija primjenjuje za ojačavanje tla u temeljima konstrukcija, na nasipima, potpornim zidovima i upornjacima mostova. Takve su građevine zapravo nasute građevine, u koje se tijekom nasipavanja i zbijanja ugrađuju vlačni elementi - geosintetici. U odnosu na konvencionalne armiranobetonske zidove, takvo projektno rješenje povoljnija je opcija, osobito s ekonomskoga i estetskoga stajališta. Potporne konstrukcije od armiranoga tla otporne su na seizmička opterećenja, no njihova uporaba u područjima visoke seizmičnosti ima ograničenja zbog nedostatka konačnih istraživanja, navodi se u časopisu “Građevinar”.

Na dionici Strabaga, kako napominje, Kotonteks je izveo i tri kilometara hidroizolacije tunela "D. Brijeg" i "Kamenice", a sada u suradnji s tvrtkom Gefyrom iz Splita završava tunele na dionici grčkog Avaxa.

Iznimna složenost projektiranja i izgradnje

- Na pristupnim cestama mostu Pelješac, Kotonteks je odradio četiri potporne konstrukcije od armiranog tla s Tenax Rivel sustavom. Najzahtjevniji su bili nasipi upornjaka U0 i U4 za vijadukt "Dumanja - Jaruga", a potom i zamjena vijadukta "Doli" s potpornom konstrukcijom od armiranog tla. Preostala dva zida od armiranog tla su u čvoru "Brijesta" zamijenila potporne konstrukcije od gabionskih koševa, koji zbog lokacije nisi bili adekvatni ni iz aspekta gradnje, ni trajnosti, ni vizualno – kazao nam je inženjer Kotonteksa Mladen Mikec.

DJI_002311.jpg

Kotonteks je zastupnik i distributer Tenax Italija, renomiranog europskog proizvođača geosintetika i srodnih materijala.

- Projektiranje i izgradnja bili su posebno složeni zbog seizmičnosti područja, visine armiranih konstrukcija od geomreža (prosječna visina 17 m, maksimalna visina do 25,0 m) i na nagiba lica armiranog nasipa (do 80°). Prisutnost stijene na stražnjoj strani armiranog tla u nekim je slučajevima zahtijevalo finu optimizaciju dizajna kako bi se što je moguće više smanjio iskop stijene. Projektiranje i izgradnja konstrukcija armiranih nasipa geomrežama bili su veliki izazov i definitivno veliki uspjeh za Tenax i Kotonteks, zahvaljujući i velikom poslu odrađenom od strane izvođača, koji je bio u stanju završiti posao na vrlo precizan i točan način, usprkos svim logističkim poteškoćama zbog lokacije i predviđenog vremena koje nameće izgradnja nosive konstrukcije mosta - rekli su nam projektanti iz talijanske tvrtke Tenax Piergiorgio Recalcati i Lidija Sarah Calvarano.

- Spremnost rukovodstva Strabaga, Hrvatskih cesta, inženjera i radnika na terenu na nove načine gradnje doprinijelo je spajanju Hrvatske prije turističke sezone. Ovaj sistem gradnje svoje će prednosti tek pokazati, prvenstveno pri eksploataciji prometnice zbog svoje atraktivnosti i niskih troškova održavanja u odnosu na vijadukte - veli Jagečić.

Zastarjeli pristupi inženjerskih kadrova

Jagečić ističe da novu tehnologiju teško uvode i u, među ostalim, sustav HŽ Infrastrukture. Imaju podršku resornog ministra Olega Butkovića, ali, kako kaže, “HŽ Infrastruktura je sa svojim inženjerskim kadrom u sektoru razvoja poznata kao nekooperativna i konzervativna kad su u pitanju ova rješenja”.

- Recimo, na najvećoj dionici koja se gradi, Križevci-Mađarska granica, izmijenili su projektantsko kvalitetno rješenje s mrežama krutog čvora, čime se znatno smanjuje trajnost i povećavaju troškovi održavanja. U odnosu na cjelokupnu investiciju radi se o promilima dodatnog troška koji inače snaša EU, izvođaču donosi nepripadnu dobit, a HŽ Infrastrukturi ubuduće velike troškove i manje brzine vlakova. To je rezultat zastarjelih pristupa koje, nažalost, podržavaju i pojedini mladi projektanti nespremni na nova učenja – upozorio je osnivač Kotoneksa.

No, unatrag desetak godina u sustav Hrvatskih voda uspjeli su izlobirati nove tehnologije u sustav gradnje, koja garantira stoljetnu sigurnost od poplava.

- Međutim, trebala se dogoditi Gunja i Virje Otok da nas ozbiljno shvate. Klimatske promjene donijet će nam mnoga neugodna iznenađenja u budućnost - veli Jagečić.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.
Povezani članci