I u Varaždinu će se nagodinu suditi okrivljenima u pojedinim predmetima iz nadležnosti Ureda za sprječavanje korupcije i organiziranog kriminala. Na današnjoj sjednici Vlade RH jednoglasno je prihvaćen Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, koji, uz ostalo, omogućuje da se predmeti iz nadležnosti USKOK-a delegiraju i Županijskom sudu u Varaždinu, a USKOK-u omogućuju delegiranje predmeta županijskim državnom odvjetništvima.
Zašto se kreće s izmjenama i dopunama Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, koje će se naći pred saborskim zastupnicima, obrazložio je Damir Habijan, ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, koji je rekao da je nužno rasteretiti Županijski sud u Zagrebu, a na što je ukazao i radna skupina Organizaciji za gospodarsku suradnju i razvoj OECD.
Izvješće druge faze evaluacije RH, koje je usvojila Radna skupina za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama u okviru pristupanja Republike Hrvatske OECCD-u, sadrži preporuke Republici Hrvatskoj da poduzme korake da bi se osiguralo da USKOK djeluje brzo i proaktivno u predmetima podmićivanja stranih javnih službenika te da poduzme daljnje mjere za smanjenje odugovlačenja u postupcima podmićivanja stranih javnih službenika i povezanih kaznenih djela. Ispunjavanje navedenih preporuka preduvjet je za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Predloženim zakonom redefinira se unutarnje ustrojstvo USKOK-a, a nadležnost županijskih sudova za postupanje u predmetima iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta širi se i na Županijski sud u Varaždinu te se omogućava delegacija nadležnosti i na Općinski sud u Varaždinu, prvenstveno radi veće učinkovitosti u rješavanju ovih predmeta na nacionalnoj razini odnosno radi rasterećenja Županijskog suda u Zagrebu, sve sukladno preporukama Radne skupine OECD-a za borbu protiv podmićivanja u međunarodnom poslovanju u postupku pristupanja Republike Hrvatske ovoj Organizaciji koje se odnose na povećanje učinkovitosti u predmetima korupcije i organiziranog kriminaliteta
Uvažavajući preporuke iz Izvješća OECD-a, koje se odnose na povećanje učinkovitosti u predmetima korupcije i organiziranog kriminaliteta, predloženim se izmjenama Uredu daje mogućnost da predmete u kojima postoje samo naznake počinjenja kaznenih djela iz nadležnosti Ureda, radi provođenja izvida, može dostaviti na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu. Uzimajući u obzir svojstvo počinitelja odnosno objekt počinjenja kaznenih djela iz nadležnosti Ureda, od ove su mogućnosti propisane iznimke koje se odnose na kaznena djela iz nadležnosti Ureda ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela državni dužnosnik, dužnosnik u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i osoba koja u Europskoj uniji, stranoj državi ili međunarodnoj organizaciji koje je Republika Hrvatska član obavlja dužnosti povjerene državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, ili ako je počinitelj ili objekt počinjenja kaznenog djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta strani javni službenik, zastupnik u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodnoj javnoj organizaciji. U odnosu na državne dužnosnike i dužnosnike u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave ovakva se iznimka ukazuje opravdanom s obzirom na javnu dužnost i sredinu u kojoj obnašaju dužnost, a koja opravdava potrebu isključivog postupanja Ureda. Nastavno, i predložena iznimka u odnosu na strane javne službenike, zastupnike u Europskom parlamentu, zakonodavnom ili predstavničkom tijelu strane države ili međunarodnoj javnoj organizaciji, uvjetovana je činjenicom da navedene kategorije osoba, također obavljaju povjerene javne dužnosti u stranim državama ili međunarodnim javnim organizacijama koje odgovaraju dužnostima povjerenima državnom dužnosniku ili dužnosniku u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i činjenici složenosti tipologije počinjenja kaznenog djela davanja mita u međunarodnim poslovnim transakcijama (transnacionalnim elementom u počinjenju kaznenog djela, počinjenjem kaznenih djela putem pravnih osoba, povezanih društava ili podružnica, kao i činjenicom da se mito nudi, obećaje ili daje, osobi koja ima svojstvo stranog javnog službenika).
Predloženim zakonom postići će se veća učinkovitost u rješavanju predmeta iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta na nacionalnoj razini jer će se omogućit da Ured predmete u kojima postoje isključivo naznake počinjenja kaznenih djela iz njegove nadležnosti, radi provođenja izvida, dostavi na postupanje mjesno nadležnom državnom odvjetništvu, uz zakonom propisane iznimke.
Predložene izmjene, kako navodi Ministarstvo, utjecat će na ubrzanje sudskih postupaka u složenim i koruptivnim predmetima propisivanjem da se u postupku za kaznena djela iz članka 21. Zakona o Uredu za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta sjednice, ročišta i rasprave održavaju u kontinuitetu, bez odugovlačenja i uz pravodobnu najavu, pri čemu je predsjednik vijeća dužan poduzeti sve potrebne mjere za sprječavanje neopravdanih odgoda kako bi se postupak završio u najkraćem mogućem roku.
Zaključno, omogućit će se postupanje Ureda, kao posebnog državnog odvjetništva koje posjeduje resurse nužne za otkrivanje i procesuiranje kaznenih djela za koja je karakterističan visok stupanj planiranja, djelovanja te organiziranosti i povezanosti sudionika, učestalo s međunarodnim elementom, i u predmetima kaznenih djela terorizma (članak 97. Kaznenog zakona), financiranja terorizma (članak 98. Kaznenog zakona) i terorističkog udruženja (članak 102. Kaznenog zakona).