Trgovcima opet rasli prihodi i marže: kod kruha i peciva su skoro 40%

vv / aztn | 4.10.2025. u 07:47h | Objavljeno u Aktualno

Iako je u odnosu na 2023. godinu lani u Hrvatskoj bilo tri trgovca manje, ukupno je bilo 5.266 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a, što je 126 prodajnih mjesta više u odnosu na prethodnu 2023. godinu.

Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2024. godini je Konzum plus. Njegov tržišni udio u 2024. iznosio je [20-30] posto i bilježi promjenu trenda, odnosno Konzum plus bilježi blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2023. Lidl i Kaufland, članice Schwarz grupe u 2024. bilježe tržišni udio [20-30] posto, a vidljiv je trend blagog smanjenja tržišnog udjela Schwarz grupe u 2024. godini u odnosu na 2023.

„Top 10“ trgovaca u 2024., prema Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja, čine Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, NTL i Trgovina Krk.  Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom u 2024. godini u odnosu na 2023. bilježe Studenac i NTL, zatim slijede Plodine i KTC. Konzum plus je  vodeći trgovac na malo u Gradu Zagrebu i pet županija: Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka i Osječko-baranjska.

Prihodi u trgovini na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u promatranoj 2024. godini iznosili su 8,41 milijardi eura, dok su 2023. godinu iznosili 7,73 milijardi eura, što je rast od 8,8 posto, dok je godinu ranije taj rast iznosio 16,1 posto.

Kao i u prethodnim istraživanjima za razdoblje od 2021. do 2023. godine, AZTN je i u 2024. godini utvrđivao pokazatelje u odnosu na prosječne bruto marže trgovaca za osam kategorija roba.

Pokazatelji u odnosu na prosječne bruto marže anketiranih trgovaca u 2024. godini za osam kategorija su sljedeći: meso i mesne prerađevine – 24,3 posto, meso peradi i jaja – 23,5 posto, pekarski proizvodi (kruh, peciva) – 37,9 posto, mlijeko i mliječni proizvodi – 22,2 posto, svježe voće i povrće – 29,8 posto, bezalkoholna pića i voda – 26,3 posto, konditorski proizvodi (keksi, čokolade, bomboni i dr.) – 32,2 posto, i osnovni prehrambeni proizvodi (brašno, šećer, riža, rezanci, jestiva ulja i dr.) – 27,2 posto.

Rezultati istraživanja pokazuju da su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2024. godini najviše u kategoriji pekarskih i konditorskih proizvoda, a zatim u kategoriji svježeg voća i povrća.

Kada se uspoređuju prosječne bruto marže u 2024. godini u odnosu na 2023. godinu za osam promatranih kategorija roba, rezultati istraživanja pokazuju kako se u šest kategorija bilježi neznatno povećanje prosječne bruto marže (meso i mesne prerađevine, pekarski proizvodi, mlijeko i mliječni proizvodi, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi te osnovni prehrambeni proizvodi), dok se u preostalima dvjema kategorijama bilježi neznatan pad prosječne bruto marže (meso peradi i jaja, svježe voće i povrće).

LTH