KoHOM: Tražimo od HZZO-a osnivanje „helpdeska“ kako bi obiteljskim doktorima olakšao u slučajevima nejasnih pravila

VV | 29.1.2023. u 08:05h | Objavljeno u Aktualno

Iz izvršnog odbora Koordinacije hrvatske obiteljske medicine upozoravaju da su u svakodnevnom radu brojne situacije u kojima doktori, čak ni oni iskusni, nisu uvijek u mogućnosti protumačiti pravila HZZO-a i trebaju pomoć stručnih osoba.

Njihovo priopćenje prenosimo u cjelosti:

RH se suočava s ozbiljnim nedostatkom obiteljskih doktora, a trenutno u čak 135 ordinacija nema stalnog liječnika već ga prekovremenim radom „pokrivaju“ preostali liječnici obiteljske medicine. U praksi to izgleda tako da jedan doktor istovremeno radi u svojoj i više drugih ordinacija što automatski dovodi do povećanja mogućnost administrativnih pogrešaka. Pogotovo u kontekstu poražavajuće činjenice da su obiteljski doktori preopterećeni brojnom administracijom na koju i otpada veći dio radnog vremena. KoHOM već dulje vrijeme od Ministarstva zdravstva i HZZO-a traži da administrativno rasterete obiteljske doktore na način da, za početak, bolnice same rješavaju svoju administraciju (uputnice i lijekove), a HZZO putne naloge, duga bolovanja i participacije.

Nadalje, KoHOM HZZO-u godinama ukazuje da su u svakodnevnom radu brojne situacije u kojima doktori, čak ni oni iskusni, nisu uvijek u mogućnosti protumačiti pravila HZZO-a i trebaju pomoć stručnih osoba u HZZO- u. Naime, obiteljski liječnici ne žele zakinuti pacijenta i uskratiti mu prava, ali ne žele ni plaćati drakonske kazne HZZO- u u slučajevima kada su nešto, zbog netransparentnih pravila, odobrili pacijentu, a naknadno je HZZO ustanovio da pacijent nije imao pravo na to. Upravo se ovakve situacije često događaju pogotovo kada je riječ o lijekovima s klauzulom HZZO-a, ortopedskom pomagalu, putnom nalogu i slično.

Obiteljski doktori udruženi u KoHOM više su puta apelirali na HZZO da osnuje helpdesk na koji bi obiteljski doktori mogli slati upite i od kojeg bi u primjerenom roku dobivali odgovore. Na žalost, te molbe HZZO dulje vrijeme ignorira, a zaposlenici HZZO-a - kojima se obraćaju obiteljski doktori razapeti između želje da pomognu pacijentima te da pritom sami ne budu kažnjeni - na upite odgovaraju da je posao obiteljskog doktora da iščitava pravilnike HZZO-a, a posao kontrolora HZZO-a da kontrolira i kažnjava?!

Takav odnos „ugovornog partnera“ koji obiteljske doktore prisiljava da i ono malo vremena koje bi mogli utrošiti na svoje pacijente, gube na iščitavanje nejasnih pravila ili na kontrolore HZZO-a te plaćanje velikih financijskih kazni, odnos koji ih dovodi do konflikta s pacijentima značajan je razlog zbog kojeg mladi liječnici ne žele raditi u ordinacijama obiteljske medicine. KoHOM, stoga, poziva nadležne HZZO-u da kao pravi „ugovorni partner“ obiteljskih liječnika što hitnije osnuje helpdesk koji će olakšati rad liječnicima i liječenje pacijentima.

Pozivamo i ministra zdravstva Vilija Beroša da podrži ovaj prijedlog te da konkretnim mjerama rješava problem administrativnog preopterećenja obiteljskih doktora. KoHOM još jednom podsjeća javnost da se 97 posto slučajeva kontrola, u ukupnom zdravstvenom sustavu, odnose na primarnu zdravstvenu zaštitu, a od toga čak 92 posto na obiteljsku medicinu, što nije i ne može biti ni objektivno ni nepristrano!

Podsjećamo da je čak 168 obiteljskih liječnika starije je od 65 godina pa možemo govoriti da će bez temeljnog liječnika kroz godinu, dvije ostati pola milijuna osiguranika. Istodobno, 763 liječnika je starije od 60 godina što je 35 posto ukupnog broja liječnika obiteljske medicine i ukazuje na realnost da za pet godina još milijun ljudi ostane bez izabranog liječnika. Da perspektiva bude gora, onih starijih od 55 g je još 400, a oni će u mirovinu za 10 godina.