Varaždinski astrofizičar S. Jurač: Trappist-1 sa sedam planeta u našem je susjedstvu

| 23.2.2017. u 17:36h | Objavljeno u Aktualno

-Prvi planet izvan Sunčevog sustava, koji se vrti oko neke zvijezde, otkriven je prije dvadesetak godina, a do danas ih je nađeno oko 3.500. No, ovo je prvi put da je pronađen planetarni sustav u kojem bi čak tri od sedam planeta mogla biti pogodna za život, veli varaždinski astrofizičar dr. sc. Slobodan Jurač govoreći o NASA-inom otkriću sedam planeta oko zvijezde TRAPPIST-1 na kojima bi mogao biti život, odnosno voda.

cass1

Vodom na planetima Jurač se bavio dok je bio na MIT-u, budući da je, uz ostalo, radio na projektu NASA-e koji se bavio Saturnovim prstenima (tim povodom snimljen je uz letjelicu Cassini).

-Do otkrića je došlo zahvaljujući teleskopu Spitzer, koji se nekoliko godina na putanji oko Sunca, i trenutno je najbolji. Naravno, nisu to bila neposredna zapažanja. S teleskopom, kako što je poznato, nije viđena niti jedan planeta izvan Sunčevog sustava,  već se do svih zaključaka dolazi na temelju oscilacija spektra i izračuna. Tako je bilo i sada. Zahvaljujući oscilacijama svjetlosti zvijezde Trappist-1, izračunato je koliko je planeta u tom sustavu. Štoviše, utvrdilo se i da su planeti stjenoviti. No od svega je najvažnije da je dio planeta dovoljno blizu zvijezde tako da je na njoj moguća tekuća voda, koju, istina, zasada nisu utvrdili. Ali planeti su slični Zemlji i mogli bi imati vodu, i to tekuću, veli Jurač, te napominje da voda mora biti tekuća jer ako je na -250 oC teško da bi onda moglo biti života.

trappist jurac

Ovaj planetarni sustav, kako naglašava, nije uopće jako udaljen od nas.

- Zapravo je blizu, ako se u obzir uzme veličina svemira. Nama najbliža zvijezda je na četiri svjetlosne godine, a ova zvijezda je udaljena dvadeset svjetlosnih godina. Znači to nam je zbilja u susjedstvu, iako svjetlosti treba dvadeset godina da stigne do nas, a nama bi s današnjom tehnologijom trebalo stotinjak milijuna godina, napominje.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.