INTERVJU "Kredit za bale, po sadašnjim uvjetima, moći ćemo refinancirati čim padnu kamate ili... možemo i dalje kukati"

VV | 25.11.2022. u 13:00h | Objavljeno u Aktualno

Zadnji dan studenog održava se sjednica Gradskog vijeća Grada Varaždina na čijem je dnevnom redu najvažnija točka proračun za sljedeću godinu. Osim redovnog financiranja, proračun za 2023. godinu nosi dodatnu težinu jer uključuje zaduživanje Grada kojim bi se trebale riješiti bale u Brezju, dugogodišnji ne samo ekološki, nego i politički, ali i gospodarski problem Varaždina koji opterećuje grad više od 15 godina. Koliko je zadovoljan rezultatom natječaja za zbrinjavanje bala? Ima li dovoljnu podršku gradskih vijećnika za usvajanje proračuna? Čiju podršku sve očekuje i pod kojim bi se uvjetima Grad mogao zadužiti za riješavanje bala, ukoliko se izglasa odluka o zaduženju, neka su od pitanja na koja nam je odgovorio gradonačelnik Varaždina Neven Bosilj.

Na natječaj za zbrinjavanje bala u Brezju stigla je jedna ponuda. Koliko ste zadovoljni odazivom i, po Vašem mišljenju, zašto nije stiglo više ponuda?

Otvaranje ponuda bilo je u srijedu. Zaprimljena je jedna ponuda Zajednice ponuditelja: CE-ZA-R d.o.o., HIS d.o.o., a cijena ponude iznosi 216,7 milijuna kuna, s PDV-om.  Treba pregledati valjanost cjelokupne dokumentacije, a evaluacija ponude može potrajati od 7 do 10 dana. Osobno sam se nadao većem broju ponuda, ali svjestan sam činjenice da ovako zahtjevan posao malo tko može odraditi, iako su pokazivali interesa i neki ponuditelji izvan Hrvatske, oni na kraju ipak nisu dostavili svoje ponude. S obzirom na postojeću inflaciju i činjenicu da su cijene svega ekstremno porasle u usporedbi s prethodnim godinama, ne iznenađuje to što je ponuda za zbrinjavanje bala veća od procijenjene, o kojoj smo pričali prije inflacije. To je zakon tržišta. Nitko sretniji ne bi bio od mene da je taj iznos puno manji, ali ruku na srce svi mi bili bi sretniji da do ovoga nikad nije niti došlo. Vjerujte, nije nimalo zahvalno čistiti tuđe smeće i rješavati probleme i dubioze koje je građanima ovog grada netko drugi ostavio za sobom. Ali, nema kukanja! Izabran sam da riješavam nagomilane probleme i korak po korak to i radimo. Možemo mi, kao i dosad, kukati nad balama još godinama i politizirati, izmišljati i podmetati, ali to neće maknuti bale niti će više smanjiti cijenu njegovog rješavanja.

Žalosno je kad čovjek, koji je to smeće ovdje posadio i ostavio da doživi gotovo punoljetnost, pametuje o tome koja bi trebala biti cijena za njegovo rješavanje i kako bi što trebalo napraviti. Da, skupo je. Ali pravo pitanje je, zašto je uopće taj otpad tamo i tko je od samog početka imao interesa i koristi da se tamo gomila?!

Uostalom sadašnji smo projekt trajnog uklanjanja bala i cijeli hodogram aktivnosti proveli sukladno uputama svih državnih tijela, ministarstva, Fonda, tako da, ako netko smatra da je nešto učinjeno krivo, o tome treba priupitati državna tijela Republike Hrvatske. Mi smo proveli postupak, koji se od nas tražio, da dobijemo sve potrebne dozvole i sufinanciranje od Fonda za zaštitu okoliša koje nam je potvrđeno prije nekoliko mjeseci. Mojeg prethodnika niti procedura niti zakon, o čemu svjedoče svi njegovi sudski procesi, nisu previše zanimali. Na njegove projekcije cijena i iznosa za zbrinjavanje bala ne treba trošiti vrijeme za komentiranje. Njegovo ponašanje mi slični na poziv piromana da ugasi zahuktali požar. Na njegovu nesreću, zatekli su ga s upaljačem u ruci. Ono što je meni važno je da se bližimo konačnom rješavanju problema i micanju tog sramotnog brda na ulazu u naš grad, a siguran sam i da je to želja svih naših sugrađana koji su siti politikantstva i besmislenih političkih igrica koje su samo usmjerene na daljnje odgađanje i nerješavanja ovog problema.

Na skorašnjoj sjednici Gradskog vijeća prvo se glasa za proračun te, ako ga vijećnici usvoje, slijedi i glasanje o kreditnom zaduženju za riješavanje bala. Pod kojim uvjetima bi se Grad mogao sada zadužiti, s kojom mjesečnom ratom i na koji rok otplate?

Izglasavanje proračuna je prvi preduvjet za daljnji postupak. Odobrenje odluke o zaduženju nije vezano uz odluku o proračunu i nalazi se u zasebnoj točci. Kad govorimo o kreditnom zaduženju, moramo naglasiti da je inflatorni udar lansirao i streloviti rast kamata. HBOR je dao ponudu od 5,05 posto, a država izdaje svoje obveznice i zadužuje se po kamati od 4,65 posto. S jednom od banaka načelno sam uspio ispregovarati kredit od 4,25 posto, uz važnu klauzulu, da neće biti nikakve penalizacije niti naknada za prijevremeno zatvaranje kredita, što je bitna stavka. Dakle, ako se kamate, nakon željenog smirivanja na financijskom tržištu i stabilizaciji, kakvu pamtimo do posljednjih nekoliko mjeseci, ponovno vrate na nekadašnjih 1 do 2 posto, Grad to može refinancirati s novim kreditom bez ikakvih dodatnih ulaganja. U ovom trenutku dobili smo kamate koje su 0,8 posto niže od HBOR-ovih, koji općenito nudi najjeftinije kamate. No, to ne znači da će te kamate ostati u tom postotku jer ako, i čim one padnu, zasigurno ćemo ih refinancirati. Ukoliko ovu ponudu ne iskoristimo do 31. prosinca, najjeftinija ponuda koju možemo dobiti bit će poprilično iznad 5 posto. Sve to sada ovisi o prihvaćanju proračuna, kao i odluke o zaduživanju, jer sve je vezano jedno uz drugo. Stoga se uzdam u odgovornost naših vijećnika kojima je, barem se nadam, stalo da se napokon riješe bale i to financiranjem kroz dugoročno zaduženje po sada najpovoljnijim uvjetima koje možemo dobiti na tržištu u ovim inflatornim okolnostima.

Od koga sve očekujte podršku u izglasavanju proračuna? Razgovarate li o tome sa svim klubovima vijećnika u Gradskom vijeću?

Razgovaram sa svim klubovima vijećnika osim sa Čehokom i očekujem podršku svih dobronamjernih i onih kojima je dobrobit našega grada na prvome mjestu. Svi projekti koji se nalaze u proračunu doprinose boljem i kvalitetnijem životu naših građana i zaista nema opravdanog razloga zašto ga ne bi prihvatili. Smatram da proračun jednog grada, temelj iz kojeg funkcionira i živi grad, ne bi smio biti povod za političke cirkuse povrijeđenih egoista. Na kraju krajeva, kao političari smo tu da služimo i budemo na usluzi građanima, a ne da grad stagnira i građani ispaštaju jer se netko tko je izgubio izbore ne miri s porazom već terorizira sve oko sebe. Smatram da ovaj proračun sadrži vrlo važne razvojne projekte, ali je prilagođen građanima i iz socijalnih aspekata, više nego ikad do sad. Zar će vijećnici glasati protiv povećanja plaća za odgojiteljice u vrtićima, vatrogasce i ostale zaposlene u sustavu Grada? Ne mogu zamisliti da su vijećnici protiv financiranja izgradnje novog vrtića i nadogradnje dviju osnovnih škola ili da dignu ruke protiv polupodzemnih spremnika, nove javne rasvjete ili protiv besplatnog produženog boravka za djecu? Ili da će biti protiv rješavanja problema Kućanske rampe i baliranog otpada u Brezju? Vidjet ćemo. Odgovornost je na njima.

Očekujete li podršku i od Hrvoja i Ane Petrić, koji više ne djeluju zajedno s ostatkom platforme Budimo grad? Na relaciji Grad - Petrići pljuštale su brojne obostrane kritike. Ima li izgleda da se ta situacija ponovno preokrene, ako primjerice, prihvatite njihov prijedlog o sufinanciranju izvanškolskih aktivnosti djece?

Prijedlog o sufinanciranju izvanškolskih aktivnosti došao je prekasno da bi se uvrstio na dnevni red ove sjednice. Ali nema nikakvih zapreka da se ovaj prijedlog ne uvrsti na sljedećoj sjednici. Kad je riječ o kritikama, kako kažete, a ja to zovem raspravom, nemam nikakvih problema s argumentiranim polemikama ako se one vode na demokratski način temeljeno na argumentima, istinitim podacima. Svi koji me poznaju znaju da sam uvijek raspoloživ za razgovor u vezi svake teme koja može doprinijeti boljem i efikasnijem radu i riješavanju izazova u našem gradu. Naravno da računam i na podršku Ane Petrić i Hrvoja Petrića jer nema razloga zašto ovaj proračun ne bi podržali. Puno je više toga što nas povezuje u pogledu razvoja grada, odgovornosti upravljanja javnim dobrima, transparentnosti rada na svim razinama, nego što nas eventualno razdvaja. Neke razlike u stavovima su sasvim razumljive, pa toga imate u svakom domu, svakoj manjoj ili većoj skupini ili organizaciji. Bitan je finalni ishod.

Mislite li da ste možda svojim istupima bili više puta preoštri prema Hrvoju Petriću i time pridonijeli njegovim kritikama na račun aktualne gradske uprave?

U našim su raspravama vrlo često frcale iskre, ali one koje pokazuju da nam je stalo do Varaždina, da nemamo nikakve skrivene namjere ili ciljeve. Uvijek sam se trudio na sve njegove napade i kritike, kao uostalom i na neke druge, odgovoriti konkretnim argumentima.

Što je s ostalim klubovima vijećnika - Reformistima, Budimo grad i posebice klubom HDZ-a? Imaju li neke svoje uvjete za podršku proračunu i koliko ste ih spremni ili u mogućnosti ispuniti tj. uvrstiti u proračun za sljedeću godinu?

U prijedlog Proračuna uvrstio sam većinu prijedloga koje sam primio, a koji su vezani uz komunalne probleme, socijalne prijedloge, ali svi imaju i dalje mogućnost dati amandman. Ako su amandmani ostvarivi i realni, prihvatit ćemo ih i to je način na koji bih i želio raditi kad je riječ o donošenju Proračuna. Reformisti su se već javno izjasnili da će podržati proračun, a Budimo Grad i HDZ još nisu objavili svoje odluke. S obzirom na dosadašnju konstruktivnu suradnju s HDZ-om, gdje smo njihove prijedloge i realizirali, ali imajući na umu i podršku, koju je gradsko vodstvo dobilo i od strane države i ministarstva oko rješavanja bala, uz uvjet da cijeli projekt provedemo prema naputcima državnih tijela i Fonda, što smo i učinili, očekujem da HDZ isto tako podrži proračun i rješavanje otpada u Brezju. HDZ je dosad konkretno predlagao njima važne projekte i pokazali su se kao konstruktivna oporba, a ne kao nekakvi politikanti i demagozi.

Što ako proračun ne prođe, kakva je daljnja procedura? 

Neobično bi bilo da predloženi proračun ne prođe. To bi značilo da su se zbog osobnih interesa ili politikanstva vijećnici odmaknuli od interesa svoga grada i naših građana. Vjerujem da takav politički luksuz u kojemu će biti označeni kao krivci za zastoj grada i stvaranje problema u životu brojnih naših sugrađana, vijećnici sebi ne mogu dopustiti.

Ima li gradonačelnik priliku za ponovnim predlaganjem proračuna? Kakva je procedura oko prijevremenih izbora?

Ako se do 31. prosinca ne izglasa proračun, donosi se Odluka o privremenom financiranju koja je na snazi najduže do 31. ožujka iduće godine i do tada vijećnici imaju priliku usvojiti proračun. Ako se proračun ne usvoji, Vlada RH raspušta Gradsko vijeće. Gradonačelnik zatim donosi novu Odluku o privremenom financiranju, a ona je na snazi do imenovanja Povjerenika Vlade za poslove iz nadležnosti Gradskog vijeća. Gradonačelnik zatim predlaže Povjereniku Vlade novu Odluku o privremenom financiranju, a koja je na snazi sve dok se ne konstituira novo Gradsko vijeće. Time se nastavlja financiranje poslova, funkcija i programa Grada Varaždina i drugih proračunskih korisnika, ali je riječ samo o nužnim i neophodnim te ugovorenim obvezama. To može potrajati i do pola godine i u tom razdoblju život Grada i projekti staju. Upitno je i održavanje Špancirfesta, Varaždinskih baroknih večeri i ostalih značajnih manifestacija. Ponovit ću,  nezamislivo mi je da bi gradski vijećnici u našem Varaždinu tako okrenuli leđa svojim građanima i svome gradu. 

Što bi izdvojili kao najvažnije rezultate ostvarene u ovoj godini u Gradu Varaždinu?

Priveli smo do samog kraja postupak za trajno zbrinjavanje bala. U prosincu ćemo za podvožnjak Supilova-Wissertova dobiti lokacijsku dozvolu koju izdaje tijelo koje je i mora izdati, a to je Uprava za strateške projekte Ministarstva graditeljstva, za razliku od prethodne lokacijske dozvole koju je Grad sam sebi izdao. U tijeku je obnova Gradske vijećnice povodom njezine 500-te godišnjice. Pokrenuli smo projekt zdrave i besplatne prehrane u školama, zaposlili smo učiteljice u produženom boravku na neodređeno, kao i psihologe u osnovnim školama, povećali smo naknade za novorođenčad i stipendije, uveli smo u škole novi izborni predmet Građanski odgoj na kojem djeca mogu učiti o svojim pravima i obvezama. Za koji dan održat će se primopredaja novih 56 POS stanova. Obnavljaju se ulice, uređuje se Habdelićev trg, krenuli smo u projekt pametnog parkiranja, postavili uređaje za mjerenje kakvoće zraka i buke u gradu, kreće postavljanje solarnih elektrana na škole, uložili u obnovu dječjih vrtića i škola. Završavamo sortirnicu, a u tijeku je i isporuka za polupodzemne spremnike. Ocijenjeni smo ove godine najvišom ocjenom za financijsku transparentnost i vjerujem da smo promijenili taj "mindset" grada koji je sada zaista transparentan. Više se ne stvaraju repovi koruptivnih hobotnica i nastojimo raščistiti tu ostavštinu prethodne vlasti. Zasad smo u tome uspješni.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.
Povezani članci