I veliki distributeri naftnih derivata u problemima; upozoravaju da može doći do kolapsa opskrbe na tržištu RH

MGA | 4.7.2022. u 11:50h | Objavljeno u Aktualno

Vlada je danas produljila fiksiranje cijena goriva na još 14 dana, s tim da su osim maloprodajnih, fiksirane i veleprodajne cijene. Veleprodajne cijene ne mogu premašivati maloprodajne cijene, čime će male benzinske postaje sada moći poslovati bez gubitaka, ali je pitanje hoće li moći poslovati s nulom, jer im i dalje ostaju troškovi poslovanja.

S druge strane, teret rasta cijena goriva još se u većoj mjeri prelijeva na velike distributere, što bi moglo dovesti i do problema u opskrbi na benzinskim postajama širom Hrvatske. Četiri najveća distributera naftnih derivata u RH još su u četvrtak, 30. lipnja, napisali dopis za Ministarstvo gospodarstva u kojemu traže da se omogući slobodno, tržišno formiranje cijena, "a da Vlada najugroženijim skupinama osigura pomoć putem subvencija, kao što je to u većini zemalja EU".

Dopis su potpisale tvrtke Petrol, Crodux i Adria Oil, dok im se naknadno, kako neslužbeno doznajemo, pridružila i tvrtka Coral Croatia (Schell). Vladi se obraćaju dopisom jer, kako ističu, unatoč brojnim pokušajima do sada još nisu dobili termin za sastanak s nekim u resornom Ministarstvu gospodarstva.

Pojašnjavaju da su od 8. veljače ove godine izloženi kontinuiranom kršenju poduzetničkih sloboda uslijed regulacije maloprodajnih cijena ili limitiranja trgovačkih premija, a od 21. lipnja posluju s negativnim trgovačkim maržama. Pritom ističu "da se u medijski prostor kontinuirano puštaju dezinformacije o ekstra profitima koje ostvaruju naftne kompanije, ali da oni ne spadaju u tu kategoriju jer je pozicija isključivih distributera naftnih derivata drugačija u odnosu na proizvođače naftnih derivata".

- Sukladno trenutnim tržišnim okolnostima, ekstra profite ostvaruju kompanije koje imaju koncesijska prava na korištenje izvora sirove nafte i kompanije koje se bave preradom naftnih derivata zbog visokih rafinerijskih marži. Distributeri kupuju derivate i to po burzovnim cijenama uvećanim za visoke premije do kojih je došlo uslijed povećane potražnje u odnosu na ponudu na globalnim tržištima - stoji u dopisu, a u prilog tome govori i podatak o poslovnim rezultatima INE, koja je u prvom ovogodišnjeg kvartalu ostvarila oko 600 milijuna kuna neto dobiti, što je 12 puta više u odnosu na 50 mil. kuna dobiti ostvaren u istom kvartalu prošle godine.

Osim INE, prema izračunu kojeg u dopisu navodi grupacija četiri najveća distributera naftnih derivata i državni se proračun i dalje dobro puni na račun prodaje goriva. 

- Također je netočna teza da je teret krize visokih cijena naftnih derivata Vlada RH ravnomjerno rasporedila između trgovaca naftnim derivatima i države. To nije točno, što pokazuje primjer formiranja maloprodajne cijene najprodavanijeg goriva eurodizela koji trenutačno košta 13,08 kuna po litri. U toj cijeni na PDV otpada 2,6 kune, a na trošarinu 2,66 kuna po litri, tj. država po litri prihoduje 5,276 kune dok distributeri naftnih derivata posluju s negativnim trgovačkim maržama - ističu u dopisu i upozoravaju na moguće probleme.

- Domaća proizvodnja naftnih derivata nedostatna je za podmirivanje potreba hrvatskog tržišta te je uvoz naftnih derivata neminovan. Također, veličinom svoje maloprodajne mreže, domaći proizvođač naftnih derivata ne može samostalno osigurati uredno snabdijevanje tržišta RH. Stoga regulaciju cijena, uvedenu 21. lipnja, smatramo neodrživom za poslovanje isključivih distributera naftnih derivata koji prema našim procjenama upravljaju s oko 500 benzinskih stanica na teritoriju RH, što posljedično može dovesti do ugrožavanja urednog snabdijevanja tržišta RH naftnim derivatima - zaključuju u dopisu.