Do 30. lipnja, sukladno najavama, trebao je biti i ove godine objavljen Javni poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila, i to drukčiji nego proteklih godina.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost provodi još od 2014. godine programe sufinanciranja kupnje energetski učinkovitih vozila. Tijekom deset godina uloženo oko 63,6 milijuna eura bespovratnih sredstava za kupnju oko 12.000 takvih vozila, što je u konačnici imalo značajan utjecaj na broj registriranih električnih automobila u Hrvatskoj.
Za sufinanciranje, građani su se trebali obratiti ovlaštenim prodajnim mjestima, putem kojih se bilo moguće prijaviti za bespovratna sredstva. Prvi korak u provedbi programa sufinanciranja je bila objava Javnog poziva za proizvođače, generalne zastupnike ili uvoznike motornih vozila, koji su Fondu prijavili svoja prodajna mjesta i dostupne modele vozila koji udovoljavaju uvjetima Javnog poziva. Svako prodajno mjesto je dobilo korisnički račun za prijavnu aplikaciju Fonda, a lista vozila, koja je uključivala modele svih dostupnih energetski učinkovitih vozila, bila je javno objavljena.
Po pojedinom vozilu bilo je moguće dobiti do 40% sredstava, a za sufinanciranje su bila prihvatljiva energetski učinkovita vozila čija ukupna cijena, uključujući eventualni popust i PDV, nije prelazila 50.000 eura. Maksimalni iznos poticaja ovisio je o kategoriji vozila: za električne automobile se dobivalo do 9.000 eura, za plug in vozila do 5.000 eura, a do 2.500 eura za motocikle i skutere.
Nasuprot dosadašnjoj praksi, sufinanciranje energetski učinkovitih vozila ove godine nije najavljeno za građane, već samo pravne osobe, sudeći prema indikativnom planu Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, koji je napomenuo da bi moglo biti i za građane, ako se za to nađu sredstva. Međutim, prošlo je već skoro mjesec dana od najavljenog raspisivanja javnog poziva, a nema ničega. Zašto?
U EU raste udio električnih automobila. U prva četiri mjeseca 2025. godine prodaja novih električnih automobila porasla je za 26,4%, odnosno na 558.262 vozila. Tri od četiri najveća tržišta u EU, koja čine 63% svih registracija električnih automobila, zabilježila su snažan rast: Njemačka (+42,8%), Belgija (+31,3%) i Nizozemska (+6,4%), dok je u Francuskoj zabilježen pad od 4,4%.
Tijekom prva četiri mjeseca, prema podacima Europske udruga proizvođača automobila ACEA, vozila na baterije i električna vozila (BEV) činila su 15,3% ukupnog tržišnog udjela EU, dok su lani imala 12%.
Kombinirani tržišni udio benzinskih i dizelskih automobila pao je na 38,2% u odnosu na 48,4% lani, dok su hibridna električna vozila došla na 35,3% tržišta i najpopularnije su vrste pogona među kupcima.
Rast hibridnih električnih automobila u EU iznosio je 20,8% ili 1.285.486 vozila tijekom četiri mjeseca, potaknut značajnim rastom na četiri najveća tržišta: Francuskoj (+44,9%), Španjolskoj (+35,8%), Italiji (+15%) i Njemačkoj (+11%). Registracije plug-in hibridnih električnih automobila porasle su za 7,8% od početka godine, na ukupno 287.850 novih vozila.