PSIHOŠPANCIR Kako postići uspjeh i nositi se s neuspjehom tijekom studiranja?

PSIHOŠPANCIR Kako postići uspjeh i nositi se s neuspjehom tijekom studiranja? Foto: ilustracija / Pixabay

Studenti se često pitaju o čemu ovisi njihov uspjeh ili neuspjeh, koliko su sami doprinijeli, a koliko je rezultat sreće ili vanjskih okolnosti.

Ukoliko pojedinac interpretira vlastiti uspjeh ili neuspjeh kao rezultat sreće, sudbine ili slučaja, govorimo o osobama s takozvanim vanjskim mjestom kontrole potkrepljenja. S druge strane, postoje studenti koji vjeruju da mogu značajno utjecati na vlastiti uspjeh ili neuspjeh. Takvi pojedinci imaju takozvano unutarnje mjesto kontrole potkrepljenja. Mjesto kontrole potkrepljenja označava percepciju pojedinca o njegovom izvoru kontrole, a ne stvarno postojanje ili nepostojanje kontrole osobnoga ponašanja.

Tako će, na primjer, studenti s izraženijim unutarnjim mjestom kontrole potkrepljenja lošiju ocjenu ili pad na ispitu tumačiti kao poticaj za više učenja. Za razliku od njih, postoje i oni kojima je za vlastiti neuspjeh odgovoran netko drugi. Studenti koji su skloni prokrastinaciji, odnosno odgađanju studentskih obaveza, češće imaju izraženije vanjsko mjesto kontrole potkrepljenja. Ponekad nemaju dovoljno samopouzdanja i ne vjeruju da su sposobni uspješno izvršavati studentske obaveze.

Iako na prvi pogled izgleda da su pojedinci s unutarnjim mjestom kontrole potkrepljenja zadovoljniji i uspješniji, to ne mora biti pravilo. Nivo njihovog zadovoljstva ovisi i o nizu drugih čimbenika, kao što su osobine ličnosti.

Prevelika očekivanja od samog sebe, kao i težnja perfekcionizmu, mogu izazvati nezadovoljstvo, anksioznost i osjećaj neuspjeha. S druge strane, studenti s vanjskim mjestom kontrole potkrepljenja, neopterećeni visokim očekivanjima, mogu biti zadovoljniji vlastitim postignućem. Prihvaćanje činjenice da postoje događaji na koje ne mogu utjecati, daje im unutarnji mir i smanjuje stres.

Postoji više načina kako povećati sposobnosti internalizacije mjesta kontrole potkrepljenja i prihvatiti odgovornosti za vlastito ponašanje. Topla i podržavajući obiteljska atmosfera doprinosi razvoju pozitivne slike o sebi već od najranijeg djetinjstva. Fokusiranje na zadatak, otklanjanje svega što može odvući pozornost i smanjenje težnje za savršenstvom će pomoći studentima da realno sagledaju mogućnosti i budu uspješni tijekom i nakon studija. Isto tako, prihvaćanje činjenice da postoje događaji i okolnosti koje se ne mogu kontrolirati, doprinose unutarnjem zadovoljstvu i posredno boljoj kvaliteti života.

Facebook komentari
Komentari ispod članaka ni na koji način nisu stavovi uredništva Varaždinskih vijesti te su za njih odgovorni isključivo čitatelji. Ističemo kako je stav redakcije da je zabranjeno vrijeđanje, govor mržnje te poticanje diskriminacije na osnovi rase, etničke pripadnosti, boje kože, spola, jezika, vjere, dobi, rodnog identiteta ili spolne orijentacije. Svi komentari za koje uredništvo procijeni da su neprikladni bit će obrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim tijelima.

Varaždinske-vijesti.hr koriste kolačiće (eng. Cookies) radi pružanja što boljeg korisničkog iskustva. Ako nastavite koristiti ovu web stranicu prihvaćate korištenje kolačića.