PSIHOŠPANCIR Djeca uče ponašanje i izražavanje emocija po modelu Foto: ilustracija / Pixabay

PSIHOŠPANCIR Djeca uče ponašanje i izražavanje emocija po modelu

Eleonora Glavina, univ.spec.clin.psych. | 16.2.2019. u 11:52h | Objavljeno u Društvo

Tijekom uobičajenog dana u vrtiću, petogodišnja Marta kaže petogodišnjem Karlu: Idemo se igrati mame i tate. Ti ćeš čitati novine, ja ću kuhati, a ovo je naša beba, kaže Marta pokazujući na lutku. I tako igra započne. Međutim, utvrdi se da Karlo nije oduševljen ulogom čitača. (Uostalom danas se surfa, a ne čita?!?) te traži aktivnu ulogu u kuhinji. Marti se to ne sviđa. Vidjela je da je kuhinja mamino carstvo, ali ipak, suočena s mogućnosti završetka igre, nevoljko pušta Karla da joj samo pomaže. Igra se nastavlja novom podjelom obaveza.

Gledajući Martu i Karla, jasno nam je da su oni u igru donijeli situacije kojima svjedoče kod kuće. Roditelji često nisu svjesni koliko snažan utjecaj imaju na svoju djecu i to svojim djelima, a mnogo manje riječima. Malene glavice koje nas pomno promatraju, skeniraju i memoriraju svaki naš postupak i emocionalnu reakciju. Ako ne vjerujete, pogledajte malo u virtualni svijet koji je prepun snimaka male djece koja još ne koriste govor kao primarno sredstvo komunikacije, ali uvjerljivo razgovaraju na mobitel kao njihove majke ili marljivo vježbaju kao očevi.

Djeca primarno uče o ponašanju i izražavanju emocija po modelu. Odrasle osobe koje ih okružuju i koje su im važne, za koje su emocionalno vezani; svojim reakcijama pokazuju im kako i što činiti kad si sretan, kad si tužan, kad si razočaran, kad si ljut. Djeca te modele i sami primjenjuju u svojoj okolini, pa tako i u vrtićkom okruženju gdje uče socijalne vještine i provode veći dio svoga dana. Naravno, i ovdje uče od odgojitelja i od druge djece.

Svi ti utjecaji vrlo su složeni i u međudjelovanju, ali možemo reći da će djeca koju uvijek dočeka veselje i topao zagrljaj mame i tate biti spremnija tako pokazati i svoju sreću kad vide dragu osobu. Isto tako djeca koja gledaju izražavanje ljutnje kroz agresiju češće će tako i sami pokazivati ljutnju. Zbilja je važno znati i podsjetiti se koliko smo neprocjenjivi za socijalno učenje nama najdražim bićima na svijetu, našoj djeci. Važno je to znati i zbog nas i zbog njih.

Što su Marta i Karlo pokazali tijekom svoje igre? Karlo je pokazao da nije spreman odmah odustati od svojih želja i da se zna, na dobar način, izboriti za svoju aktivnu ulogu. Marta je pokazala da želi surađivati. Oboje su naučili dobru i korisnu lekciju o suradnji i toleranciji. Još treba mnogo takvih lekcija da izbruse te socijalne vještine i usvajat će ih cijeli život. Ali čestitajmo im na dobrom početku. Naravno, i njima i njihovim roditeljima.