Prikupljanje otpada: Od 1. srpnja nova pravila, više sortiranja, novi računi i kazne Foto: Čistoća Varaždin; I. Dreven

Prikupljanje otpada: Od 1. srpnja nova pravila, više sortiranja, novi računi i kazne

| 27.6.2018. u 15:30h | Objavljeno u Aktualno

S prvim danom srpnja na snagu stupa Odluka o načinu pružanja javnih usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada, sukladno Uredbi koju je propisala Vlada RH, i tim je povodom varaždinska komunalna tvrtka Čistoća sazvala konferenciju za medije na kojoj su javnosti predstavljene novosti koje građane očekuju kod odvoza otpada.

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_8.jpg

- Novina je da građanima ovih dana na kućnu adresu stižu Izjave, koje moraju popuniti i vratiti ih nam u roku od 15 dana. Ako to ne učine, smatrat ćemo da se slažu s onim što je već napisano. Naime, Izjava ima dvije kolone, a u prvoj, sivoj koloni, se nalazi prijedlog davatelja javnih usluga, odnosno Čistoće. Drugu kolonu korisnik ispunjava ukoliko se ne slaže s prijedlogom - istaknuo je Davor Skroza, direktor Čistoće.

Dvije opcije za biootpad

Druga novina je da se s 1. srpnja počinje sakupljati i biorazgradivi komunalni otpad, odnosno biootpad, za koji građani imaju dvije opcije - prva je "kućno kompostiranje" u vlastitom dvorištu, a ukoliko nemaju tu mogućnost, preuzimaju kantu za biootpad, što navode u Izjavi. Kante za biootpad će se odvoziti jednom tjedno, neovisno jesu li pune ili nisu.

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_5.jpg

- Taj će se biootpad odvoziti na bioplinsko postrojenje OPG-a Vrček u Črncu Biškupečkom, s kojima sada pregovaramo. Oni su dobili dozvolu za gospodarenje otpadom i spremni su prihvatiti sav biootpad koji će građani razvrstavati na svom kućnom pragu - rekao je Skroza.

Savjesni građani bi tako ubuduće trebali koristiti četiri posude.

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_1.JPG

- To su posude za miješani komunalni otpad, posuda za papir i karton, posude za biootpad te posude za plastiku koje će dobiti uskoro, kada se završi postupak javne nabave koji je u tijeku od listopada 2017. godine, a očekujemo da bi to moglo biti za 15-ak dana. Tu su i namjenske vreće za tekstil te staklo, koje su građani i dosad imali, novina je vreća za metal u koju se odlažu konzerve, limenke i slično, a žute vreće za plastiku će građani koristiti dok ne stignu kante za plastiku - pojasnio je Skroza.

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_6.jpg

Istaknuo je da se nove kante neće posebno naplaćivati.

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_7.jpg

- Davatelj javne usluge mora osigurati posude za MKO i biorazgradivi otpad, a za ostale posude Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, odnosno ministarstvo raspisuje javni poziv i natječaj na koji je jedinice lokalne samouprave javljaju ovisno o potrebama na njihovom području. Fond to sufinancira i dijeli jedinicama lokalne samouprave. S obzirom da mi to već imamo i da smo nabavu raspisali ranije, mi ćemo podijeliti te posude koliko ih imamo, a općine i gradovi će ih nabaviti preko Fonda - napomenuo je direktor Čistoće.

Za odvoz samo pune kante

Važno je također istaknuti da su samo kante za miješani komunalni otpad (MKO) čipirane, s obzirom da se samo taj otpad naplaćuje, dok je cijena odvoza ostalog otpada - plastike, papira, metala... - uključena u cijeni minimalne javne usluge. Dakle, što je manje miješanog komunalnog otpada, varijabilni dio cijene je manji, a time i manji račun.

- Cilj svega toga je da se smanje količine prikupljenog miješanog komunalnog otpada, odnosno svako domaćinstvo mora na svom kućnom pragu smanjiti količinu otpada u crnoj kanti za 50 posto do 2023. godine. Čistoća je, kao komunalno društvo, "alat" i izvršni operativac u postizanju tog cilja - kazao je Skroza.

Način utvrđivanja cijene odvoza pojasnio je Robert Briški, savjetnik Uprave za komunalne javne usluge.

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_9.jpg

- Utvrđivanje cijene je određeno Uredbom o gospodarenju komunalnim otpadom. Cijena se sastoji od tri dijela - cijene minimalne javne usluge koja osigurava davatelju usluge izvršavanje obveza, cijene količine predanog miješanog komunalnog otpada koja je varijabilna i ovisi o broju primopredaja spremnika za miješani komunalni otpad (MKO). Sve posude za MKO su čipirane, imaju RFID transponder, mi vodimo evidenciju o prikupljanju i na temelju te evidencije će se izračunavati ta varijabilna stavka, koja će biti umnožak jedinične cijene i broja primpredaja. Dakle, ako dobro razvrstavate i stavljate van kantu za MKO samo kad je puna, cijena će biti manja. Treća stavka će biti ugovorna kazna koja se odnosi na kažnjavanje korisnika koji neće selektirati otpad, odnosno koji će kršiti odredbe odluka koje su donijeli gradovi i općine, odnosno Vladine Uredbe, tj. ako će u posudu koja nije za to namijenjena stavljati neku drugu vrstu otpada. Iznos ugovorne kazne nije unaprijed propisan i određivat će se pojedinačno, ovisno o nastalim troškovima - pojasnio je Briški.

Cijene u Varaždinu

Primjerice, od 1. srpnja kućanstvu u objektu individualne stambene izgradnje (kuća) na području grada Varaždina, koje koristi kantu za otpad od 120 litara i ima vlastito kompostište, račun će iznositi 71,68 kuna ako će imati jedan odvoz kante za miješani komunalni otpad (MKO), odnosno 79,63 kuna za dva odvoza. U slučaju da takvo kućanstvo ne kompostira u svom dvorištu, već koristi kantu za bio-otpad, cijena će iznositi 101,18 kuna za jedan odvoz te 109,13 kn za dva odvoza.

U objektima kolektivne stambene izgradnje (bez kompostišta), za spremnik volumena 240 litara, uz jedan odvoz mjesečno, mjesečni račun će iznositi 109,13 kuna, dok će za dva odvoza biti 125,03 kn. Za spremnik od 1.100 litara račun će iznositi 166,10 kuna mjesečno za jedan odvoz, a za dva odvoza 238,98 kuna.

Miješani komunalni otpad odvozit će se svaka dva tjedna, a ako netko želi češći odvoz, može pozvati Čistoću no to će se posebno plaćati. Usto, ističe Skroza, to ne bi pridonijelo smanjenju količine otpada, jer bi sve bilo kao i prije.

Prve nove račune, za srpanj, građani će dobiti u kolovozu.

I dok su za individualna kućanstva stvari više-manje jasne, problemi se očekuju kod stambenih zgrada.

- Kod stambenih zgrada postoji problem što su kontejneri na javnim površinama i dosad je u njih bilo kakav otpad mogao baciti bilo tko. Ovim sustavom naplaćivanja stvarne količine otpada morat će postrožiti kriteriji i građani koji žive u zgradama moraju se pobrinuti da onemoguće pristup trećim osobama koje bi u njihove kontejnere mogle ubaciti otpad, jer će stanari to plaćati - napomenuo je Skroza.

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_2.JPG

Već je održano više sastanaka s predstavnicima i upraviteljima zgrada kako bi se uspostavio sustav kojim bi se moglo spriječiti odlaganje otpada u njihove kontejnere.

- Dali smo nekoliko sugestija, prva je bila za podzemne kontejnere koji su strašno skupi i ne vjerujem da će se u dogledno vrijeme to ostvariti. Druga varijanta su "boksevi" oko zgrada, koji bi se zaključavali i nitko im ne bi imao pristup osim stanara, a treća varijanta, najbrža i najjednostavnija, ja da stanari stave lokote. Kad na prvim računima ljudi vide da cijena ovisi o količini otpada, stanari će, zajedno s upraviteljima, morati nešto poduzeti oko toga - ukazao je Skroza na potrebu zajedničkog dogovora i suradnje.

Na to je upozorio i zamjenik varaždinskog gradonačelnika Zlatan Avar.

- Mi smo organizirali sastanak s predstavnicima stanara i Grad je tražio da ti kavezi budu unificirani. Riječ je o jednostavnim građevinama do 15 m2 za koje ne treba građevinska dozvola. Ne bih želio da se radi panika oko skupljanja otpada. Ne očekujem da će se građani "hrvati" oko kontejnera, moramo razviti svijest na višu razini, da budemo odgovorniji prema okolišu te odvajamo otpad na kućnom pragu. Jeftinija varijanta za nas sve su unificirani kavezi te pritom od predstavnika stanara očekujemo suradnju kako ne bi došlo do toga da, ako se ti kavezi budu zaključavali, problem bude u tome tko će ih otključavati i slično. Osobno smatram da upravitelj zgrade ne bi trebao čekati da dođe kamion kako bi otključao kavez s kontejnerima, već da djelatnici Čistoće mogu i sami do kontejnera te da kasnije nema rasprave je li kontejner bio pun ili nije. Red se zna, a ako netko misli pretjerano "filozofirati", taj će imati problema i s Gradom - naglasio je Avar.

- Podzemni kontejneri su puno skuplja priča, procjene govore o desecima milijuna kuna. Takvi kontejneri već postoje kod Studentskog doma, i postepeno ćemo ih uvoditi, no u ovom trenutku apeliram na građane da se ponašaju u skladu u Vladinom uredbom i gradskom odlukom, kako bi se smanjila količina miješanog komunalnog otpada - poručio je Avar.

Pitanje je i kako će se, i kojim iznosom, kažnjavati prekršitelji.

- Grad sigurno neće ići "đonom", prvo će ići opomene, ali ako vidimo da netko opetovano krši odredbe, takvi neodgovorni građani će sigurno dobiti kazne - naglasio je Avar, što je potvrdio i Skroza.

- Mi smo svi na istoj strani, svi imamo isti cilj, a to je smanjenje količine MKO-a, zato ćemo i morati ukazati na greške, a oni koji se ne žele pridržavati toga, morat će snositi posljedice. Naravno da ćemo imati razdoblje privikavanja pa prvo idu opomene - dodao je direktor Čistoće.

Kome kazna?

Naplata kazne će u stambenim zgradama također predstavljati problem.

- Ako se stanari u zgradi ne mogu dogovoriti tko je krivac, prema zakonskim odredbama, obvezu plaćanja ugovorne kazne u slučaju nemogućnosti utvrđivanja odgovornosti pojedinog korisnika snose svi korisnici usluge koji koriste zajednički spremnik sukladno udjelima u korištenju spremnika. To je zakonski propisano - pojasnio je Skroza.

Dodao je da će, osim čipova na kantama, video-nadzor na svim kamionima i GPS sustav biti pomoćni pokazatelj je li kanta ispražnjena i slično.

- Važno je dodati da se kante uz javnu prometnicu stavljaju samo kad su pune, čime korisnik iskazuje potrebu za pražnjenjem posude i mi tada očekujemo da je ona puna te će se tako i obračunati - zaključio je Skroza.

 

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_3.JPG

cistoca-varazdin-otpad-biootpad-smece_4.jpg